Pagina's

zondag 1 december 2019

Black Friday zal in Nederland een zachte dood sterven

Black Friday is een jaarlijks Amerikaans koopfeest. Miljoenen Amerikanen verdringen zich voor de deuren van menig winkel of groothandel op jacht naar hoge kortingen die de rest van het jaar niet worden gegeven.

In Nederland wil het Amerikaanse koopfestijn maar niet aanslaan. In Nederland geen hordes mensen die elkaar letterlijk de tent uit vechten om dat ene koopje te kunnen scoren. Geen mensen die elkaar toeschreeuwen, schoppen of uitschelden voor alles wat los en vast zit. In Nederland geen winkelwagens vol televisies, telefoons en andere spullen. Om de koopwoede op te wekken en op jacht naar beelden waarin consumenten voor een paar procent korting elkaar naar het leven staan berichtten vrijwel alle Nederlandse nieuwsmedia over het uit Amerika overgewaaide koopfestijn, dat in Nederland maar geen voet aan de grond wil krijgen. Diverse hijgerige journalisten stonden met hun camera’s bij diverse koopgoten in Nederland opgesteld om de gekte te filmen. Maar er gebeurde niets. De winkelstraten zijn niet veel voller dan op een ‘gewone’ vrijdag, en de dranghekken die waren opgesteld bij diverse winkels van de Media Markt waren overbodig.

Boze tongen menen dat het koopfestijn in Nederland maar niet wil aanslaan vanwege het woordje ‘black’ (zwart) in ‘Black Friday’. Je zou volgens hen het woordje ’zwart’ niet meer mogen gebruiken omdat één vrouw (Sylvana Simons) meent dat het racistisch zou zijn. Meedoen aan Black Friday zou dus racistisch zijn en net als de intocht van Sinterklaas kunnen uitlopen op gevechten tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. De boze tongen beweren dan ook dat Black Friday 2019 daarom een zachte dood zal sterven.

De boze tongen hebben het liever niet over de gegeven kortingen op Black Friday, die stuk voor stuk nep, fake en namaak zijn. Omdat volgens de Warenwet een korting toch echt een korting moet zijn worden in aanloop naar december de prijzen op diverse producten fors verhoogd, zo bleek twee jaar geleden uit onderzoek:

In aanloop naar de decembermaand lijken de winkels met spectaculaire 'van/voor-aanbiedingen' te stunten met populaire speelgoedartikelen. In werkelijkheid zijn de prijzen niet lager, maar vaak zelfs hoger dan eerder in het jaar. Op Bol.com klopt 73 procent van de aanbiedingen niet. Wehkamp, Fonq en Blokker houden de consument daarna het meest voor de gek.’ (Bron: De Volkskrant, 20 november 2014)

Daar komt bovenop dat de prijzen met korting vaak hetzelfde zijn als zonder korting. Product X wordt aangeboden voor 35% korting op prijs Y. Maar zonder die korting had product X in oktober (en daarvóór) exact dezelfde prijs Y als met korting in november en december. Het is een tactiek wekelijks die bij vrijwel elke supermarkt in Nederland wordt toegepast. De gegeven kortingen zijn dus nep. Er klopt helemaal niets van de bewering dan de gegeven prijs een eenmalige laagste aanbieding is.

De Britse consumentenbond Which? gaat nog een stapje verder: dat waarschuwt zelfs voor ‘Fake Friday’. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de aanbiedingen in Britse (web-)winkels de rest van het jaar hetzelfde of zelfs minder kosten. Uit een vergelijking tussen 35 populaire items bleek dat er wel heel creatief werd omgesprongen met de prijzen. Zo werd een espressomachine 'afgeprijsd' van 821 tot 392 euro, terwijl datzelfde toestel in dezelfde winkel lange tijd verkocht werd voor 651 euro.’ (Bron: Algemeen Dagblad, 22 november 2017)

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een groot aantal webshops nog altijd adverteert met verzonnen aanbiedingen. Met van-voorprijzen suggereren winkels soms flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend.’ (Consumentenbond, november 2019)

Belangrijk is ook om te wijzen dat een Amerikaanse consument doorgaans fors minder te besteden heeft dan een Nederlander. Een Amerikaan legt gedurende het hele jaar geld opzij om dat geld op Black Friday uit te geven. Dat gebeurd in Nederland (nog) niet, omdat in Nederland de inkomens (nog) redelijk stabiel en consistent zijn.

De beelden die massaal in de (sociale) media worden gedeeld van koopgekke mensen die elkaar letterlijk de tent uit vechten, en elkaar schoppen, schelden en slaan om dat ene koopje zijn ook ieder jaar dezelfde beelden van dezelfde mensen, op dezelfde locaties. Het zijn beelden die jaren geleden zijn gemaakt en steeds worden herhaald om bij de Nederlander dezelfde koopgekte op te wekken als bij de Amerikanen. Het heeft ook alles weg van 'overconsumentisme': kopen om het kopen en niet omdat je het daadwerkelijk nodig hebt. Maar dankzij opruimgoeroe Marie Kondo is Nederland ook aan het opruimen geslagen. Voornamelijk twintigers en begin dertigers hebben uit compassie met het milieu eigenlijk niet zoveel zin meer om spullen te kopen om het kopen. Het magische woord onder de millenials is dan ook ‘ontspullen’; Spullen die je niet meer nodig hebt of niet meer gebruikt van de hand te doen. Een opgeruimd leven staat beter en geeft een geruststellender gevoel. Dan ren je op Black Friday niet naar de winkel om die laatste aanbiedingen te scoren.

Wil je een Nederlander tegen de dranghekken krijgen dan moet je een waardevol product (bijna) gratis weggeven, zoals eerder dit jaar bij de opening van een nieuwe Media Markt in Leiderdorp gebeurde. De eerste 150 bezoekers kregen een gratis setje Apple oortelefoontjes. Daar stonden de mensen inderdaad rijen dik voor de winkeldeuren om elkaar de tent uit te vechten. Net als bij het faillissement van V&D en de opvolger Hudson’s Bay. De twee winkelketens kampten met een enorme terugloop aan klanten, totdat ze noodgedwongen de deuren moesten sluiten en producten (bijna) gratis weggaven. Toen stonden de Nederlanders inderdaad rijen dik voor de deur en vochten ze elkaar de tent uit om dat ene koopje te kunnen scoren. Maar die prijzen waren ook echt. De kortingen waren echt. Dat is op Black Friday niet het geval.

Black Friday, Cyber Monday, Super Tuesday, Valentines Day en Singles Day zijn stuk voor stuk koopfestijnen nepkortingen worden gegeven op producten die we tóch niet nodig hebben. De enigen die er beter van worden zijn mensen die toch al veel te veel geld op hun buitenlandse bankrekening hebben staan, en daarover overigens ook nauwelijks of geen belasting betalen.

Dus inderdaad: Black Friday zal in Nederland inderdaad een zachte dood sterven.

Gelukkig maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten