Pagina's

zondag 27 november 2011

OV Shitcard

Sinds een klein maandje leeft heel Nederland met (alweer) een nieuw prijswaarderingssysteem: de OV-chipkaart. Met het voortschrijden der techniek moet iedere Nederlander, die met zich het Openbaar Vervoer wil verplaatsen, dat doen met een klein kaartje, ter grootte van een credit card, die is te gebruiken voor trein, tram, bus en metro. Dat laatste is overigens niet helemaal waar, want om de nieuwe vinding te gebruiken in trein, tram, bus en metro moet je de kaart wel bij alle vervoersmaatschappijen aanmelden, ofwel activeren. Dat activeren kan alleen maar met een brief en een stapel aan identiteitskaarten of papieren, waarmee jij kan bewijzen dat jij toch echt jij bent. De papieren worden vervolgens gecontroleerd door een man of vrouw, die eigenlijk geen idee heeft wat hij of zij nou moet controleren.

De introductie van de OV-chipkaart is uitgelopen op een fiasco. Niet alleen vanwege de vele kinderziektes, maar er is ook een hoop onduidelijk. Dat niet alleen: het reizen met de OV-chipkaart is soms tot wel 40% duurder geworden. Nu kun je als sociaaldemocraat een warm pleidooi gaan houden voor het Openbaar Vervoer, maar met de introductie van dit nieuwe systeem valt toch moeilijk vol te houden, dat het hier om een vooruitgang gaat. De kaart is nog niet geïntroduceerd, of het geklaag van de mensen is niet van de lucht. En nu kunnen we met z'n allen gaan roepen dat klagen bij de Nederlanders hoort, als staken bij Fransen en seks met minderjarigen bij Italianen. Nederlanders, die niet klagen, zijn geen Nederlanders meer en dienen volgens de definitie van de Grote Geert per direct de landsgrenzen te worden overgezet.

Toch zit er een kern van waarheid in de klaagzang. Naast onhandige aanmelden en de forse prijsverhoging is het nog altijd niet helder wat een ritje precies kost. Ook is er een keur aan abbonnementen, die per regio in Nederland ook nog eens verschillen. In regio X kun je wel met een mandabbonnement reizen, waar je dat bij dezelfde busmaatschappij in regio Y weer niet kan. Ook voelt het voor veel Nederlanders - uw Opinie Paultje incluis - niet fijn, dat busmaatschappijen en overheidsinstanties met enig gemak kunnen meekijken in uw rittenlijst. Doordat de kaart persoonsgebonden is, is duidelijk waar de bezitter zich op welk moment van de dag begeeft. Handig, om terrorsten op te sporen. Handig, om te weten dat iedereen in Nederland potentieel wordt aangezien voor crimineel of terrorist. Immers, reist u iedere dag met de trein van Amsterdam naar 's-Hertogenbosch, dan is het al goed mogelijk dat de alarmbellen bij de AIVD gaan rinkelen, als u op een dag niet meer naar 's-Hertogenbosch, maar naar Den Haag reist. Ook als u een treintje later neemt, dan u doorgaans neemt, is al aanleiding voor de AIVD om uw gangen na te gaan. U bent schuldig, totdat het tegendeel is bewezen. Kassa voor de overheid.

De OV-hipkaart is een hel. Voor een maandkaart op een dagelijks ritje van ongeveer 17 kilometer betaalde je vóór de introductie van de OV-chipkaart E 103,95. Ná de introductie van de OV-chipkaart is de prijs gestegen naar 132,16. Rekent u mee: een enkele rit kost 3,05 dus E 6,10 per dag. Voor een forens die een week werkt, kost dat dus E 30,50 per week, te weten 396,50 voor 13 weken. 13 weken staat gelijk aan 3 maanden, dus E 396,50 delen door drie wordt 132,17 per maand. Een stijging van 27% tenopzichte van het oude tarief. Kassa voor de OV-bedrijven. Nieuw prijswaarderingssysteem; nieuwe prijzen. En altijd prijsverhogingen.

Voor wie een persoonlijke OV-kaart heeft, kan het automatisch laten opwaarderen. Ook zo'n term uit 2011. Opwaarderen houdt in, dat de waarde op de kaart automatisch wordt bijgesteld, als het bedrag op de kaart te laag wordt. Er wordt dan automatisch geld van uw bankrekening afgeschreven, waarna het wordt bijgeschreven op uw OV-Chipkaart. Handig, zeg! Toch is dit minder handig, dan u denkt. Immers, het restbedrag is van uw kaart afgeschreven en wordt automatisch aangevuld. Er blijft dus voor altijd en eeuwig een bedrag op de kaart staan, dat de OV-bedrijven wel van uw bankrekening hebben afgeschreven, maar u nooit van uw leven zult gebruiken. Kassa voor de OV-bedrijven.

Last but not least, bent u zelf verantwoordelijk voor het in- en uitchecken van uw OV-Chipkaart. Dat gaat relatief eenvoudig, door de OV-Chipkaart vóór een apparaatje te houden op de plaats van aankomst, en op de plaats van vertrek. Probleem is echter, dat de apparaten negen van de tien keer niet werken en u de kaart echt een paar seconden lang doodstil tegen de lezer moet houden, want anders kan het apparaat de chip op de kaart niet lezen. Te snel in- of uitchecken houdt alleen maar in, dat u waarschijnlijk niet bent in- of uitgecheckt, waardoor u alsnog de volle rit kunt betalen, ook al maakt u gebruik van slechts een paar haltes. Wanneer het in- of uitchecken niet goed verloopt, dan kunt u bij de eerstevolgende rit niet opnieuw in-of uitchecken. U zult dan via internet of per aangetekende brief aan uw OV-bedrijf moeten vertellen dat ze het kaart weer moeten deactiveren, waarna u de kaart weer kunt activeren door middel van het inleveren van een stapel papieren, waarmee u aantoont dat u toch echt u bent.

De Tweede Kamer riep in koor dat de OV-Chipkaart geen melkkoe mocht worden van de OV-bedrijven. Met het overleveren aan de vrije markt door de VVD is dit echter wel gebeurd. Met alle nare gevolgen van dien. Tarieven worden niet meer bepaald door de overheid, zoals vóór 3 november 2011 gebeurde. De tarieven worden nu bepaald door de OV-bedrijven en die verbloemen de onderlinge tariefsverschillen, door niet duidelijk te zijn over de prijssteling. De OV-chipkaart is te kraken, waardoor whizzkids eenvoudig enkele honderden euro's op de kaart kunnen zeten. Ook kunnen de chips worden gekopieerd, waardoor iemand anders op uw saldo en/of bankrekening kan reizen. De OV-chipkaart is een ramp.

Daarom noem ik hem vanaf vandaag: OV-SHITCARD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten