Vrachtwagenchauffeurs zijn mensen met liefde voor hun
machine. Iedere dag staan ze voor dag en dauw op om 's lands wegen te
doorkruisen met spulletjes die u straks in de supermarkt kunt gaan hamsteren.
Vrachtwagenchauffeurs staan eerder op dan de gemiddelde leasebakrijder en hun
machine maakt moeiteloos meer kilometers in een jaar dan de gemiddelde
leasbak zijn hele leaseperiode. Vrachtwagenchauffeurs zijn mannen en vrouwen
van ruwe bolster, blanke pit. Voor hen is geen berg te hoog, geen dal te diep
en geen afstand of werkweek te lang.
Het beroep vrachtwagenchauffeur is één van de vele
beroepen die uw spreadsheet vullen. Zij mogen de cijfertjes waarmaken, die over
uw beeldscherm schieten. En terwijl u van vergadering naar vergadering rent, of
met uw leasebak van vergadering naar vergadering rijdt, gaan
vrachtwagenchauffeurs onverstoorbaar van adres naar adres. Zij staan in de frontlinie van uw
spreadsheet, uw MS Word bestand. Uw rapport. Uw plannen. Als u straks opgehitst
door de overkill aan berichtgeving over het coronavirus met uw winkelkarretje
de supermarkt binnen wandelt en WC papier, pastasauzen, paracetamol of
diepvriespizza's hamstert, bedenk dan dat die producten daar liggen dankzij de
tomeloze inzet van... vrachtwagenchauffeurs.
Vrachtwagenchauffeurs zijn koele jongens en meisjes die
niet hebben gekozen voor een leven achter een bureau, maar achter het stuur van een dertig tonner diesel. Het zijn geen
vergadertijgers en ze hebben geen bruine arm. Vrachtwagenchauffeurs hebben niet
gekozen voor een leven aan de Amsterdamse Zuidas, waar ze met behulp van de VVD
buitenlandse superrijken en -multinationals helpen in hun eigen land de belastingen
te ontduiken. Vrachtwagenchauffeurs zijn goudeerlijke mannen en vrouwen die
niet eens voor een fractie van het salaris werken, waar ze op de Zuidas nog schaamteloos hun neus voor zouden ophalen. Vrachtwagenchauffeurs hebben niet gekozen voor een leven onder
corpsballen. Alles wat zij willen is die machtige machine tussen die asociaal dure leasebakken
door wurmen om hun volgende adres te bereiken.
Vrachtwagenchauffeur is een uitstervend beroep. Er zijn
er te weinig van. Het beroep is niet sexy, de carrièremogelijkheden zijn
beperkt, het loon is laag en door de marktwerking worden ze ook nog
eens in hun bestaan bedreigd door Oost-Europese collega's die voor een nóg
lager salaris hetzelfde immense aantal uren willen maken. Want terwijl straks
om vijf uur uw werkdag erop zit, en uw uw laptop dicht klapt om weer terug te
kijken op een lege, eenzame dag die u weer heeft kunnen vullen met het
schrijven van rapporten en spreadsheets die niemand ooit zal lezen, zijn
vrachtwagenchauffeurs bezig met de adressen te laden of lossen. Zonder hun
tomeloze inzet staat alles in Nederland stil.
Vrachtwagenchauffeur is een zwaar beroep. Zij moeten door
jakkeren tot hun 67ste, misschien wel 70ste. Leeftijdsgrenzen die u vanachter
uw personal computer of laptop, of tijdens een drukke vergadering heeft
bepaald. En terwijl uw pensioenvoorziening genoeg is om jaren eerder te stoppen,
jakkeren vrachtwagenchauffeurs door over 's lands wegen om diezelfde laptop te
vervoeren waarop u zojuist de pensioenleeftijd van diezelfde
vrachtwagenchauffeur bepaalt. Terwijl u straks geniet van uw veel te vroege
pensioen, hebben vrachtwagenchauffeurs niet die miljoenen om hetzelfde te
doen als u. U zit straks op een terrasje in de zon te genieten van uw zoveelste
Prosecco of exquise wijntje… De vrachtwagenchauffeur gaat altijd maar door met die machine, die datzelfde Processo'tje of wijntje heeft
mogen transporteren.
En ga na het lezen van dit stukje nou niet dom staan te
applaudisseren als u weer een vrachtwagen ziet passeren, zoals
die VVD politici die afgelopen week suf stonden te applaudisseren voor zorgmedewerkers,
terwijl diezelfde VVD politici de afgelopen tien jaar actief en doelbewust het hele zorgstelsel volledig
en helemaal compleet naar de kloten hebben geholpen, om er vervolgens zelf beter van te worden. Een vrachtwagenchauffeur
zal nooit de eer opeisen voor zijn of haar werk.
Een heel goed artikel. Ik begon te werken via een uitzendbureau voor chauffeurs https://workpartnerservice.com/nl/chauffeur-ce-gezocht/ en ik vind het heerlijk om in een vrachtwagen te rijden, maar het wordt steeds moeilijker. Groeten.
BeantwoordenVerwijderen