Pagina's

donderdag 27 juli 2023

De campagne #ZetDeKnopOm is blijkbaar niet van toepassing op het grootkapitaal

Terwijl de overheid een landelijke campagne voert om de bevolking ertoe te bewegen zuiniger om te gaan met energie stappen de KLM Groep en liefst zeven andere luchtvaartmaatschappijen Delta, United, Air Canada, JetBlue, Corendon, TUI, Easyjet en nationale-, Europese-, regionale-, mondiale-, vracht- en Amerikaanse branchekoepels met een duizelingwekkend aantal van 29 Zuidas advocaten naar de Haarlemse rechter om de voorgenomen krimp van Schiphol ongedaan te krijgen. De luchtvaartmaatschappijen worden daarin gesteund door de internationale vliegtuig lobbyclub IATA, die een forse financiële bijdrage levert.

De luchtvaartmaatschappijen profileren zich maar al te graag met een milieuvriendelijk imago omdat daar vooral bij jonge klanten (tieners, twintigers, dertigers) grof geld te verdienen valt. Jonge reizigers weten wel dat vliegen hartstikke schadelijk is voor het milieu. Toch lukt het de luchtvaartmaatschappijen nog steeds om met groene praatjes jongeren het vliegtuig in te lokken. Zo hebben ze elektrische pushback trucks (dat zijn die wagentjes die vliegtuigen van hun plaats duwen), zijn er herbruikbare koffiebekertjes aan boord en kunnen passagiers hun schuld afkopen door extra betalen voor een vliegticket. Geld waarmee – volgens de luchtvaartmaatschappijen althans – bomen worden geplant in Indonesië, Peru en een aantal Afrikaanse landen. In werkelijkheid gaat dat extra geld natuurlijk gewoon naar de aandeelhouders.

Waarom de krimp van het aantal vluchten van- en naar Schiphol is nodig zal duidelijk zijn: Minder vliegen betekent minder (stikstof)uitstoot en minder schade voor het milieu. Terwijl in Duitsland de landelijke overheid, luchtvaartmaatschappijen en de nationale spoorwegen de handen ineen hebben geslagen om passagiers ertoe te bewegen korte afstanden toch vooral per trein af te leggen, en in Frankrijk binnenlandse vluchten aan banden zijn gelegd staat de Nederlandse overheid in de rechtbank tegenover 29 Zuidas advocaten die de wereld kosten wat kost kapot willen maken. Aandacht voor het milieu is goed, zolang het de bankrekening en het belang van de aandeelhouders maar niet schaadt. Minder vluchten betekent immers minder inkomsten voor luchtvaartmaatschappij en haar aandeelhouders. Saillant detail daarbij is dat de landingsrechten op Schiphol tot de laagste van Europa behoren om zoveel mogelijk maatschappijen naar Schiphol te lokken.

Schiphol behoort tot de grootste luchthavens van Europa, achter Londen Healthrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Madrid. Andere overheden kijken met grote belangstelling naar wat er hier mis gaat zodat ze dat zelf kunnen aanpassen, terwijl luchtvaartmaatschappijen hetzelfde doen. Het verklaart waarom KLM en zeven andere  luchtvaartmaatschappijen plus nationale-, Europese-, regionale-, mondiale-, vracht- en Amerikaanse branchekoepels zo verschrikkelijk veel geld over hebben om ten strijde te trekken tegen de overheid en de regelgeving die de krimp van het aantal vluchten op Schiphol moet inzetten. De luchtvaartsector is bang dat beslissingen die de Haarlemse rechtbank neemt van invloed zullen zijn op andere grote Europese luchthavens.

Taxichauffeurs vechten tegen de komst van Uber. Boeren vechten tegen de krimp van de veestapel. Luchtvaart vecht tegen de krimp van Schiphol. Acteurs en scenarioschrijvers die vechten tegen de komst van AI. Het zijn allemaal achterhoedegevechten. Het gaat toch wel gebeuren. Het zijn ontwikkelingen die niet te stoppen zijn. Hoeveel geld (en geweld) er ook tegenaan wordt gegooid.

Jezelf profileren als ‘groen’ en ‘duurzaam’ is anders dan ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Bedrijven die zich als ‘duurzaam’ profileren blijken keer op keer alles behalve milieuvriendelijk. De campagne #ZetDeKnopOm is blijkbaar niet van toepassing op het grootkapitaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten