De kabinetsformatie verkeert in een impasse, en veel ogen zijn gericht op VVD-leider Dilan Yesilgöz. Volgens betrokkenen en analisten is zij momenteel de sleutelfiguur die bepaalt of Nederland binnenkort een nieuw kabinet krijgt of opnieuw naar de stembus moet. Haar weigering om akkoord te gaan met een zogenoemd middenkabinet – bestaande uit D66, CDA, GroenLinksPvdA en VVD – heeft de onderhandelingen op scherp gezet. Yesilgöz stelt dat Nederland niet heeft gekozen voor een centrumlinkse koers, maar voor een stabiel centrumrechts kabinet waarin ook JA21 een rol speelt.
De voorgestelde combinatie van VVD, CDA en JA21 zou volgens
haar beter aansluiten bij de wens van de kiezer. Maar dat plan heeft een
wankele basis. In de Tweede Kamer zou een dergelijk kabinet slechts op 75
zetels kunnen rekenen (niet eens een meerderheid), terwijl ook in de Eerste
Kamer geen meerderheid bestaat. Bovendien kan aan JA21 worden getwijfeld als
stabiele partner omdat deze partij, geleid door Joost Eerdmans, een
geschiedenis kent van politieke overstappers. Eerdmans begon bij het CDA,
stapte over naar de LPF en verschillende lokale partijen en richtte daarna JA21
op. Ook tweede kamerlid Annabel Nanninga, die in het verleden onder vuur lag
vanwege controversiële tweets, wekt verdeeldheid.
De huidige blokkade volgt op een reeks strategische keuzes
van Yesilgöz in de afgelopen jaren. In 2023 trok zij zelf de stekker uit het
toenmalige centrumrechtse kabinet met CDA, D66 en ChristenUnie, officieel
vanwege het asielbeleid. De crisis rond de ‘nareis’-regeling leidde tot een
kabinetsval en effende de weg voor een samenwerking met de PVV van Geert
Wilders – een optie die Yesilgöz tot op de laatste dag van de campagne nog
uitsloot. Toen de PVV 24 uur later de verkiezingen won vond zij plotseling dat
andere partijen “de wil van het volk” moesten respecteren en met Wilders
moesten praten.
In 2025 is de situatie omgekeerd. Nu D66 als grootste partij
uit de verkiezingen komt, speelt VVD juist de rol van blokkadepartij. De ooit liberale
partij stelt harde voorwaarden aan een samenwerking en weigert deel te nemen
aan een kabinet waarin GroenLinksPvdA meedoet. Daarmee wordt de formatie
opnieuw vertraagd, tot frustratie van andere fracties die aandringen op
bestuurlijke stabiliteit.
Daarmee stelt Yesilgöz partijbelang boven landsbelang.
Hoewel de VVD bij de laatste twee verkiezingen 12 zetels verloor en daardoor
niet langer de grootste partij is, gedraagt Yesilgöz zich als onderhandelaar
vanuit een overwinningspositie. Haar scherpe toon richting GroenLinksPvdA en
het voortdurend afwijzen van compromissen roepen vragen op over haar intenties.
Het vermoeden is daarmee dat zij
aanstuurt op nieuwe verkiezingen, in de hoop dan alsnog premier te worden met
steun van extreemrechts, zoals PVV, JA21 en BBB.
De situatie doet denken aan het mislukte kabinet van VVD,
PVV, BBB en NSC dat kortstondig regeerde, maar ten onder ging aan interne
verdeeldheid. Toch lijkt Yesilgöz opnieuw te mikken op een soortgelijke
coalitie, met opnieuw het risico dat Nederland opnieuw maandenlang bestuurlijk
stil komt te liggen.
Wat begon als een discussie over politieke richting is
daarmee uitgegroeid tot een machtsstrijd. Terwijl partijen als D66 en CDA
bereid lijken tot compromissen, houdt Yesilgöz vast aan haar koers. Vooralsnog
is zij degene die bepaalt of de formatie wordt hervat of uitloopt op nieuwe
verkiezingen. Daarmee is ze niet alleen politiek leider van de VVD, maar ook de
spil in een nationale impasse die de toekomst van het landsbestuur in haar
greep houdt.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten