Pagina's

zaterdag 5 maart 2016

PowNed moet gewoon weer terug naar de basis: weer een internet themakanaal worden buiten het Publieke Bestel



PowNed oprichter en baas Dominique Weesie (salaris met EUR 239.000 per jaar ruim boven de Balkenende norm) wil PowNed van de beeldbuis halen. Zijn omroep heeft last van dalende kijkcijfers als gevolg van weglopende presentatoren en daarmee kijkers en leden. Op basis van het ledenaantal heeft PowNed recht op één televisieprogramma en één op de radio. Beiden zijn van dermate deplorabel niveau dat eigenlijk niemand er nog naar wil kijken. Weesie ziet dat anders: hij wil naar het internet. Want zijn publiek kijkt wel massaal naar de verslagen die de omroep op YouTube plaatst, vindt Weesie. Bovendien kan Weesie via YouTube zien hoeveel kijkers het filmpje leuk vonden en hoeveel niet. Heeft Weesie het ei van Columbus gevonden of is dit de zoveelste vlucht naar voren voor een club die zo goed als ter ziele is? Een analyse.

PowNed is voortgekomen uit het internet themakanaal GeenStijl, en werd in 2009 met veel bombarie gelanceerd als het rechtse alternatief voor de veel te linkse Nederlandse Publieke Omroep. Rutger Castricum, Jan Roos, Tom Staal en Dominique Weesie zouden het linkse Hilversumse landschap wel eens gaan veranderen. Rutger Castricum struinde politiek Den Haag af en Tom Staal schold lokale politici zoals het stelende PvdA raadslid Bert van der Roes de huid vol. Jan Roos mocht iedere zondagnacht een klaagzang over Nederland uit strooien en dan was er nog die lieve, schattige Danny Goshen die foutparkerende diplomaten in Den Haag te lijf ging. Dat was eigenlijk het enige hoogtepunt van de omroep met de roze plofkap want verder wist PowNed de afgelopen 7 jaar niet verder te komen dan wat kwajongensstreken. Grappen van het niveau pies en poep. Zowel Jan Roos als Rutger Castricum kwamen de Haagse politici niets vragen, maar scholden ze voor draaiende camera hondsbrutaal de huid vol.

Jan Roos is inmiddels vertrokken naar de basis waaruit PowNed voort kwam; internet themakanaal GeenStijl. Rutger Castricum mag het zinkende schip nu drijvende houden maar slaagt daar eigenlijk nauwelijks in. Het dagelijkse PowNews is afgegleden tot het wekelijkse Studio PowNed. In dat praatprogramma mogen onder leiding van Castricum iedere week dezelfde gasten commentaar geven op het nieuws van de afgelopen week. Joeri Albrecht, het Amsterdamse VVD raadslid Dilan Yesilgoz – Zegerius, Thierry Baudet en Weesie zelf zitten als zure, ouwe mannen rond een tafel met een pilsje voor hun neus en roepen wat in het luchtledige. En dat dan een uur lang. Niet om aan te zien. Vindt niet alleen de schrijver van dit stukje, maar zeker ook de kijker. Er kijken nog geen 200.000 mensen gaan dit oeverloze gezwets in de ruimte; een getal dat voor het tijdstip waarop het wordt uitgezonden aan de erg magere kant is. Gewoon ronduit slecht, dus. Sinds Jan Roos en Jan Heemskerk de zondagnacht hebben verlaten met hun programma Echte Jannen is het alternatief Zwarte Prietpraat van Prem Radhakishun zo slecht dat zelfs Weesie zich ervoor lijkt te schamen. Tot twee keer toe belde Weesie in bij het radioprogramma om Radhakishun op zijn plek te wijzen.

Maar is internet dan het alternatief voor het zieltogende PowNed? Zijn de kijkcijfers daar wel goed? Het antwoord is helaas NEE. Sterker nog: de onzin die Jan Roos uitkraamt via GeenStijl trekt nog méér kijkers dan de rommel die PowNed verspreidt. Op YouTube kan namelijk iedereen de kijkcijfers zien terwijl die uit Hilversum hier en daar nog wat gekunsteld kunnen worden. De teller op YouTube blijft vier dagen nadat het filmpje op internet is gezet steken op enkele tienduizenden. Nog slechter dus dan op de televisie, waar iets minder dan 200.000 mensen worden bereikt. Zelfs de stukjes van Studio PowNed ,het praatprogramma waarin Baudet, Castricum, Yesilgoz – Zegerius  en Weesie als vier zure ouwe mannen een beetje in het luchtledige brabbelen, kan na 4 dagen YouTube niet veel kijkers boeien. Ook hier blijft de teller steken tot enkele tienduizenden. Jan Roos haalt met zijn blogs het dubbele.

Heeft Weesie het dan fout? Nee, dat ook weer niet. Op zich heeft Weesie een punt dat uitzendingen op NPO in hun laatste fase zitten. Kijkers gaan niet meer stipt op tijd voor de televisie zitten om programma X of Y te kijken. Die tijd is voorbij. Kijkers kijken nog liever uitzendinggemist.nl of vergelijkbare diensten van RTL en SBS. Kijkers kijken liever korte stukjes dan een heel programma. Kijkers kijken liever naar internetdiensten als NetFlix en Yahoo, of naar internet themakanalen zoals GeenStijl maar ook bijvoorbeeld Naked News. Goed, internet thema kanalen zoals Naked News (vijf vrouwen die op luchtige wijze poedelnaakt het dagelijkse nieuws presenteren; wat een vinding!) trekken ook slechts enkele tienduizenden kijkers. Maar ze trekken wel kijkers uit de doelgroep. Ze spreken direct de doelgroep aan en dus zijn de interessanter voor adverteerders dan een kanaal waar een hele massa naar kijkt, waar je als adverteerder maar moet hopen dat in die massa jouw doelgroep zit. Daar heeft Weesie wel weer een punt: die enkele tienduizenden kijkers die naar de internetfilmpjes van PowNed kijken zijn dus allemaal doelgroep. Dat wil zeggen: ze zijn met een grotere zekerheid als doelgroep aan te merken dan wanneer er 200.000 mensen naar een programma kijken. Dat is dan inderdaad weer interessant voor adverteerders.

Misschien moet PowNed dus gewoon weer terug naar de basis: weer een internet themakanaal worden buiten het Publieke Bestel. Dan kan Weesie ook weer met een gerust hart 239.000 euro opstrijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten