PowNed oprichter en baas Dominique Weesie (salaris met
EUR 239.000 per jaar ruim boven de Balkenende norm) wil PowNed van de beeldbuis halen. Zijn omroep heeft last van dalende kijkcijfers als gevolg van weglopende
presentatoren en daarmee kijkers en leden. Op basis van het ledenaantal heeft
PowNed recht op één televisieprogramma en één op de radio. Beiden zijn van
dermate deplorabel niveau dat eigenlijk niemand er nog naar wil kijken. Weesie
ziet dat anders: hij wil naar het internet. Want zijn publiek kijkt wel massaal
naar de verslagen die de omroep op YouTube plaatst, vindt Weesie. Bovendien kan Weesie via
YouTube zien hoeveel kijkers het filmpje leuk vonden en hoeveel niet. Heeft
Weesie het ei van Columbus gevonden of is dit de zoveelste vlucht naar voren
voor een club die zo goed als ter ziele is? Een analyse.
PowNed is voortgekomen uit het internet themakanaal
GeenStijl, en werd in 2009 met veel bombarie gelanceerd als het rechtse
alternatief voor de veel te linkse Nederlandse Publieke Omroep. Rutger
Castricum, Jan Roos, Tom Staal en Dominique Weesie zouden het linkse
Hilversumse landschap wel eens gaan veranderen. Rutger Castricum struinde politiek
Den Haag af en Tom Staal schold lokale politici zoals het stelende PvdA
raadslid Bert van der Roes de huid vol. Jan Roos mocht iedere zondagnacht een
klaagzang over Nederland uit strooien en dan was er nog die lieve, schattige Danny
Goshen die foutparkerende diplomaten in Den Haag te lijf ging. Dat was
eigenlijk het enige hoogtepunt van de omroep met de roze plofkap want verder
wist PowNed de afgelopen 7 jaar niet verder te komen dan wat kwajongensstreken.
Grappen van het niveau pies en poep. Zowel Jan Roos als Rutger Castricum kwamen
de Haagse politici niets vragen, maar scholden ze voor draaiende camera
hondsbrutaal de huid vol.
Jan Roos is inmiddels vertrokken naar de basis waaruit
PowNed voort kwam; internet themakanaal GeenStijl. Rutger Castricum mag het
zinkende schip nu drijvende houden maar slaagt daar eigenlijk nauwelijks in.
Het dagelijkse PowNews is afgegleden tot het wekelijkse Studio PowNed. In dat
praatprogramma mogen onder leiding van Castricum iedere week dezelfde gasten
commentaar geven op het nieuws van de afgelopen week. Joeri Albrecht, het
Amsterdamse VVD raadslid Dilan Yesilgoz – Zegerius, Thierry Baudet en Weesie
zelf zitten als zure, ouwe mannen rond een tafel met een pilsje voor hun neus
en roepen wat in het luchtledige. En dat dan een uur lang. Niet om aan te zien.
Vindt niet alleen de schrijver van dit stukje, maar zeker ook de kijker. Er
kijken nog geen 200.000 mensen gaan dit oeverloze gezwets in de ruimte; een
getal dat voor het tijdstip waarop het wordt uitgezonden aan de erg magere kant
is. Gewoon ronduit slecht, dus. Sinds Jan Roos en Jan Heemskerk de zondagnacht
hebben verlaten met hun programma Echte Jannen is het alternatief Zwarte
Prietpraat van Prem Radhakishun zo slecht dat zelfs Weesie zich ervoor lijkt te
schamen. Tot twee keer toe belde Weesie
in bij het radioprogramma om Radhakishun op zijn plek te wijzen.
Maar is internet dan het alternatief voor het zieltogende
PowNed? Zijn de kijkcijfers daar wel goed? Het antwoord is helaas NEE. Sterker
nog: de onzin die Jan Roos uitkraamt via GeenStijl trekt nog méér kijkers dan
de rommel die PowNed verspreidt. Op YouTube kan namelijk iedereen de
kijkcijfers zien terwijl die uit Hilversum hier en daar nog wat gekunsteld
kunnen worden. De teller op YouTube blijft vier dagen nadat het filmpje op
internet is gezet steken op enkele tienduizenden. Nog slechter dus dan op de
televisie, waar iets minder dan 200.000 mensen worden bereikt. Zelfs de stukjes
van Studio PowNed ,het praatprogramma waarin Baudet, Castricum, Yesilgoz –
Zegerius en Weesie als vier zure ouwe
mannen een beetje in het luchtledige brabbelen, kan na 4 dagen YouTube niet
veel kijkers boeien. Ook hier blijft de teller steken tot enkele tienduizenden.
Jan Roos haalt met zijn blogs het dubbele.
Heeft Weesie het dan fout? Nee, dat ook weer niet. Op
zich heeft Weesie een punt dat uitzendingen op NPO in hun laatste fase zitten.
Kijkers gaan niet meer stipt op tijd voor de televisie zitten om programma X of
Y te kijken. Die tijd is voorbij. Kijkers kijken nog liever uitzendinggemist.nl
of vergelijkbare diensten van RTL en SBS. Kijkers kijken liever korte stukjes
dan een heel programma. Kijkers kijken liever naar internetdiensten als NetFlix
en Yahoo, of naar internet themakanalen zoals GeenStijl maar ook bijvoorbeeld Naked
News. Goed, internet thema kanalen zoals Naked News (vijf vrouwen die op
luchtige wijze poedelnaakt het dagelijkse nieuws presenteren; wat een vinding!)
trekken ook slechts enkele tienduizenden kijkers. Maar ze trekken wel kijkers
uit de doelgroep. Ze spreken direct de doelgroep aan en dus zijn de
interessanter voor adverteerders dan een kanaal waar een hele massa naar kijkt,
waar je als adverteerder maar moet hopen dat in die massa jouw doelgroep zit. Daar
heeft Weesie wel weer een punt: die enkele tienduizenden kijkers die naar de
internetfilmpjes van PowNed kijken zijn dus allemaal doelgroep. Dat wil zeggen:
ze zijn met een grotere zekerheid als doelgroep aan te merken dan wanneer er
200.000 mensen naar een programma kijken. Dat is dan inderdaad weer interessant
voor adverteerders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten