Pagina's

zaterdag 19 maart 2016

De hele wereld heeft de elektrische auto omarmd… Behalve de VVD


Het was eind jaren ’90 van de vorige eeuw. De eerste navigatiesystemen in auto’s…. Ze waren onbetaalbaar, de weergave niet te volgen en functioneerden ook nog eens slecht. Maar begin deze eeuw werd de weergave van de navigatiesystemen al gauw een stuk beter. Er kwamen losse kastjes voor prijzen tussen de EUR 300,00 en EUR 800,00. Dure kastjes, maar het was een genot dat een computer jou als bestuurder navigeerde van A naar B. Tegenwoordig zijn die kastjes met onder de honderd euro spotgoedkoop. Iedere autobouwer levert in vrijwel al haar modellen standaard een navigatiesysteem. Gewoon omdat de klant anders naar een ander merk overstapt als er geen navigatiesysteem in zit. En – toegegeven – die apparaten zijn inderdaad erg handig

Zo verschenen begin deze eeuw ook de eerste elektrische auto’s. Auto’s die niet meer op benzine of diesel reden maar op elektriciteit. Niemand die zich rond 2000 – 2001 ook maar een voorstelling kon maken dat er ooit auto’s op Neerlands wegen zouden rondrijden die op elektriciteit reden. De eerste auto’s die op accu’s reden waren klein, onhandig en ook nog eens peperduur. De elektrische auto leek geen lang leven beschoren. Het Italiaanse FIAT deed een dappere poging. Maar de destijds toch al wankele FIAT kreeg ook deze modellen aan de straatstenen niet verkocht. Om het bedrijf te redden van de ondergang sneed de concernleiding in het modellengamma en dus moest ook de elektrische auto eraan geloven. Het zou nog ruim 10 jaar duren voordat het Japanse Toyota met een model zou komen die wel rijp was voor de markt: de Prius. Of toch niet?

Inderdaad. Niet helemaal. Want het Amerikaanse Tesla was veel eerder dan Toyota. Alleen was Tesla destijds een nietsbetekenend bedrijfje dat hier en daar kleine aantallen auto’s verkocht. Autobouwers letten niet op Tesla en zo kon het bedrijf rustig verder gaan met het ontwikkelen van modellen die wél aansloegen in de markt. Met behulp van de kennis en de miljarden van de gedreven Elon Musk werd de Model S ontwikkeld: een volledig elektrisch aangedreven auto. Geen half benzine/half elektrisch zoals de Prius. Maar 100% elektra. Inmiddels kan Tesla de Model S niet meer aanslepen. De Europese productie vindt plaats in Tilburg. Daar is in december de productie verhoogd van 500 naar 600 stuks per week. De Model S is een dermate doorslaand succes dat Tesla later dit jaar in de Verenigde Staten de markt op gaat met een middenklasser: de Model 3. In de volksmond ook wel de ‘Tesla for Everyone’ genoemd. Moet de Model S nog zo’n 92.000 euro kosten. De Model 3 gaat iets minder dan de helft kosten: 35.000 euro.

In aanloop naar die introductie hebben Volkswagen(e-Golf) en Ford (E-Focus) al aangekondigd met 100% elektrische modellen te zullen komen. Ford – de tweede grootste autoproducent ter wereld, maar tot nu toe fel tegenstander van de 100% elektrische auto – kondigde in januari dit jaar aan vier miljard euro te zullen investeren in de ontwikkeling van 100% elektrische auto’s. 's Werelds grootste autobouwer, Toyota, gaat binnenkort zelfs stoppen met de productie van diesels. Volvo, BMW, Mercedes en Audi introduceren in 2017 allemaal half benzine/half elektrische auto’s. Ze moeten wel want ze verliezen marktaandeel aan Tesla. Verwacht wordt dan rond 2020 de helft van alle nieuwe auto’s die dan wordt verkocht 100% elektrisch zal worden aangedreven. De benzine auto is op zijn retour. Niet in de laatste plaats ingegeven door het dieselschandaal bij Volkswagen.

Bij de VVD denken ze daar blijkbaar anders over. Want toen PvdA Tweede Kamerlid Jan Vos deze week een dappere poging ondernam om auto’s die op benzine en diesel reden van de weg af te rijden kwamen de liberalen meteen in actie:’De PvdA bindt de strijd aan met de automobilist!’ schreef VVD Tweede Kamerlid Barbara Visser op Twitter. Voor de snorrende camera van de NOS kraakte ze het hele plan af. Ze vond dat ‘de PvdA haar grip op de realiteit had verloren’. Politieke verslaggevers smulden van deze zoveelste fittie fittie tussen de twee coalitiepartners, die in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 elkaar maar al te graag in de haren vliegen. Door het verhaal van Visser werd de inhoud van het plan van Vos plotseling onbelangrijk. Bovendien had een aantal PvdA Tweede Kamerleden geklaagd dat ze vooraf niet waren geïnformeerd over het plan. De klagers klaagden anoniem natuurlijk. Anders durven die schijtluizen het niet.

De VVD had deze week haar eigen Kodak-momentje. U weet het: Eastman Kodak heeft nooit geloofd in digitale fotografie. Kodak had een berg patenten en octrooien op film en verdiende daar miljarden mee. Zo konden concurrenten Canon en Nikon de markt met enig gemak van Kodak overnemen. Kodak is inmiddels nagenoeg failliet en Canon is veruit de grootste producent van digitale fotocamera's en alles wat daaraan vast hangt. De vergelijking met de VVD is heel simpel: de ontwikkeling van de elektrische auto is niet meer te stoppen. De PvdA gaat de strijd met de automobilist helemaal niet aan, maar legt juist een visie op tafel. Laten we daar blij mee zijn want zo vaak gebeurt dan niet bij de sociaaldemocraten. De PvdA ziet dat de markt steeds meer elektrische auto’s koopt en daar moet de overheid op inspelen door bijvoorbeeld voldoende laadpalen aan te leggen of daarvoor de infrastructuur te verbeteren. De Overheid moet ook helpen in het faciliteren voor de aanleg van bijvoorbeeld windmolenparken, of centrales waar energie wordt opgewekt via zonne-energie. Kolencentrales worden volledig overbodig – of zijn dat eigenlijk al –. Het staat allemaal in het plan van Jan Vos. Alleen ziet de VVD er niets in. Die gaan liever door met benzineslurpers. De olie die daarvoor nodig is komt uit landen als Rusland, Irak, Iran, Saoedi-Arabië en Syrië. Landen waar mensen worden onderdrukt, gemarteld en vermoord om niets.

Na deze week kunnen we dus de conclusie trekken dat de hele wereld de komst van de elektrische auto heeft omarmd. Behalve de VVD.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten