Pagina's

donderdag 5 mei 2011

Met Geert wilders als halfgod is vrijheid in Nederland is erg betrekkelijk

Vandaag viert Nederland Bevrijdingsdag. Met grote feesten door het hele land, waar bekende artiesten optreden, wordt de vrijheid toe geschreeuwd. O, wat vinden wij het in Nederland toch fijn, om vrij te zijn. Wat is het toch goed, dat je in Nederland vrij bent in alles wat je doet, laat of zegt. In Nederland wordt je niet de cel in gesmeten, als je ergens een mening over hebt. Je kunt in Nederland vrij en open discussiƫren over elk onderwerp. Nederland is een paradijs als het gaat, om de vrijheid van meningsuiting. Daarvoor vliegt Defensie met eem militaire helikopter allerlei artiesten door het land, die letterlijk en figuurlijk van de daken schreeuwen, dat wij in een vrij land leven. Traditioneel wordt Bevrijdingsdag afgesloten het een concert aan de Amsterdamse grachten, in bijzijn van koningin Beatrix en de minister-president. Wat zij wij lekker vrij in dit land! Vrijheid deel je met elkaar. Want onze vrijheid is zwaar bevochten. Dat laatste is helemaal waar; want diezelfde vrijheid staat in Nederland zwaar onder druk.

Maar hoe vrij is Thomas von der Donk, als hij een verhaal wil houden in het provinciehuis van Noord-Holland, waar de PVV een stokje voor steekt. Uiteindelijk mag Von der Donk zijn verhaal houden in het park tegenover het provinciehuis. Hoe vrij is Fancisco van Jole, als hij wordt aangegeven bij de politie door de Populistische Omroep Nederland, omdat hij een tekening heeft gepubliceerd op een website. Zijn we even vergeten dat Wilders in zijn bioscooopklassieker en kaskraker Fitna I een cartoon van Mohammed met bommuts (getekend door Westergaard) heeft getoond? Hoe vrij is Clairy Polak, die van de televisie wordt geschopt, nadat ze opening kritiek had geuit op Geert Wilders en zijn PVV? Hoe vrij zijn de demonstranten van de HTM in Den Haag, die met een anti-PVV spandoek protesteren tegen de marktwerking in het Openbaar Vervoer? Hoe vrij zijn de rechters in het proces tegen Geert Wilders, die tot drie keer toe werden gewraakt door Meester Bram Moszkowitz? Hoe vrij zijn Moslims, die in Nederland niet meer hun eigen taal in het openbaar mogen spreken; geen Koran meer mogen lezen en geen kleding mee mogen dragen, die ze willen? Hoeveel van hun vrijheid willen Henk & Ingrid eigenlijk inleveren, om die vervloekte Moslims het land uit te zetten? Hoe vrij is Job Cohen, die vanuit de regeringsstoel door Geert Wilders wordt gesneerd, gekleineerd en uitgescholden? Hoe vrij zijn nieuwsredacties nog, als ze ervan worden beschuldigd veel te links te zijn, als ze niet (genoeg) aandacht besteden aan het verschrikkelijke domme gedrag van de PVV? Hoe vrij is de vrijheid van meningsuiting dan nog? Hoe vrij ben je, als je na het plaatsen van kritische noten bij het PVV-programma of PVV-beleid, wordt bedreigd met de dood door de aanhangers van diezelfde PVV?

Hoe vrij ben je, als er op iedere straathoek zeven beveiligingscamera’s op je staan gericht? Hoe vrij ben je, als je internetverkeer wordt gecontroleerd; je betalingsgedrag en je reizen via de OV-chipkaart? Hoe vrij ben je, als je ieder moment van de dag een paspoort moet kunnen tonen, aan een eider die daarom vraagt? Wat is vrijheid, als erop dat paspoort gegevens staan vermeld als bloedgroep, vingerafdrukken en andere personalia? Hoe vrij ben je, als bent verplicht tot het betalen van de immense premies, die de zorgverzekeraars maandelijks aan je opleggen (en aan het eind van het jaar forse bonussen uitkeren) ? Wat is de waarde van vrijheid, als je letterlijk met de billen bloot moet, bij de aanvraag van een hypotheek? Wat is vrijheid, als je in Nederland werkloos en boven de 40 jaar bent, zodat je vrijwel door geen enkele werkgever meer wordt aangenomen? Hoe vrij ben je, als je door de maatschappij met de nek wordt aangekeken, als je aangeeft dat je niet op VVD, CDA of zelfs PVV hebt gestemd?

Ben ik vrij, als ik op Schiphol het vliegtuig wil pakken? Ben ik vrij, als ik preventief kan worden gefouilleerd? Ben ik vrij, als ik door iedereen bij voorbaat al wordt aangezien voor een terrorist, zonder dat ik iets gedaan heb? Ben ik vrij, als ik er een bepaalde mening op nar houd? Ben ik vrij, als ik ieder moment van de dag, door idioten met mobiele telefoontjes kan worden gefotografeerd, en meteen op internet beland? Ben ik vrij, als ik niet mezelf kan zijn, omdat de maatschappij nou eenmaal niet is, zoals ik graag wil zijn? Ben ik vrij, als ik niet populistisch ben? Ben ik vrij, als een ingezonden brief niet in de krant wordt geplaatst, omdat deze mening niet populistisch is?

Wat is vrijheid, als er geen respect meer is voor elkaar? Wat is vrijheid, als gehandicapten en WAJONG’ers aan hu n lot worden overgelaten? Ben je echt vrij, als je berichten op het internet publiceert, die er vervolgend snel weer worden afgehaald door je eigen provider of webhost, omdat jouw tekst zich richt tegen een bepaalde politieke partij? Waarom wordt een blogger als Michiel Blok aangegeven bij de politie? Is dat vrijheid? Als de Populistische Omroep Nederland zes bekende Nederlanders, waaronder Paul de Leeuw, Peter R de Vries en Fatima Elanik worden aangegeven bij de politie omdat ze tegen Geert Wilders en zijn PVV zijn? Als voormalig PvdA politica Gerda Dijksman een bericht op haar eigen Twitter plaatst, waarin ze duidelijk aangeeft tegen de PVV te zijn, wordt ontslagen als politie commissaris in Zuid-Drenthe; is dat dan vrijheid? Hoeveel is haar vrijheid waard? Hoeveel is uw vrijheid waard? Hoeveel is onze vrijheid waard? Leven we eigenlijk wel in een vrij land?

Het antwoord op al deze vragen: Met Geert wilders als halfgod is vrijheid in Nederland is erg betrekkelijk.

Daarom vier ik geen Bevrijdingsdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten