Pagina's

donderdag 2 juni 2011

Spelletje spelen?

Jongens, zullen we een spelletje spelen? Dat doen we samen. Ik het namelijk een nieuw televisie-programma bedacht. Een rechts programma, want anders wordt het niet uitgezonden. Immers, de televisie is nu veel te links; whatever that might be… Maar goed, het is dus een rechts programma, met een rechtse presentator. Dit houdt niet alleen in, dat hij rechtshandig schrijft, maar ook dat alleen de rechter helft van zijn hersenpan actief is. Tenminste, als hij tenminste hersenen heeft. Mijn programma is het schoolvoorbeeld van rechtse TV. PowNed, WNL, TROS, AVRO en Veronica zijn nog zoetwatervisjes vergeleken bij mijn programma-idee. Ik heb lang over de naam nagedacht, maar ik ga mijn programma een flitsende naam geven. Een pakkende titel… Het gaat heten: ‘De VVD Draait Door’. Origineel, he?

Het format is al even simpel als eenvoudig. Immers, PVV’ers en VVD’ers moet je niet vermoeien met zware zaken uit de samenleving. Nee, het idee is als volgt: Je verkoopt heel Nederland aan het bedrijfsleven, om vervolgens het publiek wijs te maken dat het allemaal goed is voor de consument. Het leidt tot meer concurrentie. Een teruggetrokken overheid is goed voor de marktontwikkeling en dat leidt door verdere prijsdaling. Forse prijsdalingen, zoals we die hebben gezien bij de zorgverzekeraars, telecombedrijven, de banken en de energiemaatschappijen. Ook het OV moet verder worden geprivatiseerd. Even geen boodschap aan wat de buschauffeurs, trammachinisten en conducteurs vinden. Die worden gesteund door de linkse lui van de PvdA, SP en GroenLinks. En links zijn, dat mag tegenwoordig niet meer. En dat vrijwel alle Nederlandse ziekenhuizen kapot zijn geconcurreerd, is slechts bijzaak. Dat er zo links en rechts allerlei managers en directeuren rondlopen, die er geen ruk te zoeken hebben… Ach, dat heeft de VVD even niet in de gaten. Detail. Bijzaak.

Daarom wil de VVD verder gaan. Schiphol moet worden vrijgegeven aan de markt. De luchthaven moet zelfstandig worden; los van die linkse partijen als Amsterdam, Rotterdam en nog een paar anderen. Schiphol moet worden overgeleverd aan de markt. Maar dat is stap één. Stap twee is een nog wilder plan: Overheidsorganen als het UWV en de Informatie Beheer Groep moeten eveneens gaan concurreren met… tsja, met wie eigenlijk? Maar het kan nog gekker, mensen! De VVD wil alle gevangenissen van Nederland privatiseren. Is goed voor de consument, joh! Echt, geweldig voor de prijsontwikkeling. De NV’s kunnen dan hun eigen beleid bepalen. De gevangenissen zijn immers niet langer gebonden aan regels, wetten en andere vervelende overheidsbemoeienis.

Kan het nóg gekker?? Jawel, hoor! Het kan nóg gekker! De VVD wil nu ook de A58, de snelweg tussen Vlissingen en Eindhoven, verkopen aan het lokale bedrijfsleven. Zodat die zelf kunnen bepalen wat er met dit irritantste stukje Nederland kan worden gedaan. Dagelijks staan er tientallen files op dit stukje asfalt en mensen klagen over de immense rij vrachtwagens, die zich met een slakkengangetje van Rotterdam naar de Duitse grens begeven. Daarom heeft de VVD het wilde plan bedacht om de A58 maar van de hand te doen. Het wordt een tolweg. En een tolweg is privé dus de eigenaars kunnen zelf bepalen wat ze ermee gaan doen. Dat kan dus ook met de snelheid; 130 kilometer per uur wordt een slakkengangetje. Het wordt de minimumsnelheid. De A58 is verworden tot een racebaan. Maar daar staat de VVD even niet bij stil.

Geen VVD’er die er dan rekening mee houdt dat het verkeer zich over de ‘gratis’ routes A27 en A2 gaan begeven. De A58 wordt inderdaad lekker rustig; Want als het geld kost, dan zijn we met z’n allen even niet thuis. Er is ineens geen automobilist meer te vinden, die bij Breda de A16 afrijdt, de A58 op. Ze gaan dan wel bij Oosterhout (NB) de A59 naar Waalwijk op, om bij ’s-Hertogenbosch de A2 naar Eindhoven te rijden. Is feitelijk dezelfde afstand, maar dan ‘gratis’. Geen VVD’er die daarbij stil staat. En geen VVD’er die erbij nadenkt, dat de A58 voor 51% in handen blijft ban de overheid, dus de reparaties en het onderhoud mag de overheid blijven doen, terwijl de opbrengsten naar het lokale bedrijfsleven gaan. Nee, de A58 overgeven aan de markt past helemaal in de partijideologie. Goed plan, Brabant! Doen we!

De privatisingsdrang van de VVD slaat door. Zoveel is met bovenstaand stukje wel duidelijk geworden. Door de privatiseringsdrang van de VVD had de overheid totaal geen grip meer op de banken, waardoor De Nederlandsche Bank toestond en lijdzaam tekeek, hoe deze geld, dat er niet was, leende aan mensen, die het eigenlijk niet konden betalen. De banken hadden vrij spel en keerden hun bestuurders miljoenensalarissen uit, terwijl de klanten gebukt gingen onder torenhoge lasten, die ze eigenlijk niet meer konden opbrengen. Zo ontstond de kredietcrisis en mocht de overheid onder leiding van PvdA’er Wouter Bos 70 miljard euro belastinggeld in de banken pompen, zodat deze konden voortbestaan. Vervolgens werd geen enkele bankdirecteur of -manager gestraft, waardoor de banken eigenlijk niets hebben geleerd van de wereldwijde kredietcrisis. Het zijn dezelfde mensen, die nog altijd op dezelfde posten zitten. Tegen dezelfde torenhoge salarissen.

De privatiseringsdrang van de VVD heeft ertoe geleid, dat vrijwel alle ziekenhuizen in Nederland kapot zijn geconcurreerd en zijn overgeleverd aan de zorgverzekeraars, die op hun beurt weer op winst uit zijn en sommeert doodzieke mensen naar huis te sturen. Dan kost het ze zorgverzekeraars minder en dan kunnen de directeuren aan het eind van het jaar weer een forse bonus in de zakken steken. Heerlijk! Ondertussen is de maandelijkse zorgpremie voor een normaal mens bijna niet meer op te brengen. Ondertussen lopen er binnen elk ziekenhuis hele groepen managers rond, die er feitelijk niets te zoeken hebben. Managers, die verplegend personeel continu voor de voeten loopt met het efficiënt maken van de organisatie. Doelmatiger; sneller, beter. Verplegend personeel wordt met een stopwatch bijgehouden, hoelang ze met patiënten bezig zijn. Een halve seconde langer, en het ziekenhuis verliest honderden euro’s. De nationale spoorwegen moesten worden geprivatiseerd, waardoor het vervoer per rails nu een heidense onderneming is geworden, in de plaats van de soepel geoliede machine die het eerst was. De overige OV-bedrijven zijn concurrenten van elkaar en vormen een administratieve nachtmerrie voor de reiziger, die zeven abonnementen en tachtig treinkaartjes moet kopen, om de afstand van ’s-Hertogenbosch naar Amsterdam te kunnen overbruggen.

Het betoog is helder: het marktdenken van de VVD is helemaal doorgeslagen. De VVD is doorgedraaid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten