Vandaag precies een jaar geleden werd een
verkeersvliegtuig uit de lucht geschoten. 298 volkomen onschuldige mannen,
vrouwen en kinderen kwamen hierbij om het leven. 298 mannen vrouwen en kinderen onderweg 280 passagiers op weg naar hun vakantiebestemming. Op weg naar hun
geliefde. Naar vrienden. Naar kennissen. Naar familie. 298 mensen die niets met
welke oorlog dan ook te maken hadden werden plotseling een oorlog in getrokken
die draaide om ordinair landjepik. Hele gezinnen waren met één klap weggevaagd.
Kinderen in de leeftijd van vijf, zes jaar oud vonden op elf kilometer hoogte
de dood. Op de grond werden laten hun speeltjes gevonden. Knuffels en
tekenmateriaal waarmee ze de vlucht van 11 uur zouden moeten overleven. Want
deze mensen wisten niet veel beter dan dan het vliegtuig opsteeg in Amsterdam
en pas weer zou landen in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Maar in de
plaats daarvan eindigde de vlucht al na 4 uur vliegen. En daarmee hun leven.
Direct na het neerstorten van vlucht MH17 meldde de
separatistenleider op zijn Facebook en Twitter account dat hij blij was een
gevechtsvliegtuig van het Oekraïense leger te hebben neergeschoten. Hij noemde
de plek waar het gevechtsvliegtuig neer kwam: Grabovo. Precies de plek waar het
verkeersvliegtuig neerkwam. Direct na het neerstorten van MH17 sloten door
Rusland gesteunde separatisten het gebied hermetisch af om te zoeken naar de
piloot va het gevechtsvliegtuig. Bovendien wilden ze de zwarte doos vinden. Pas
toen zagen ze dat ze een enorme vergissing hadden gemaakt. Het was geen
gevechtsvliegtuig dat was neergekomen, maar een passagiersvliegtuig. Een passagiersvliegtuig
vol onschuldige mannen, vrouwen en kinderen. Hun dode lichamen lagen bezaaid
over een gebied van 5 kilometer rond de plek waar het neerstortte.
Het toestel stortte neer in door Russische separatisten
gecontroleerd gebied. De door hen zelf uitgeroepen Republiek Donesk. Vlakbij de
plek waar het toestel neerstortte zijn raketdelen gevonden met daarop cyrillische tekens. In rond Hollands: Russisch opschrift. Inmiddels is ook
duidelijk dat het vliegtuig uit de lucht is gehaald door een raket. Naar alle
waarschijnlijkheid een Buk raket: een lange afstandsraket van Russische
makelij. Deze week werd duidelijk dat Rusland niet zit te wachten op een VN
tribunaal die de mensen die deze ramp hebben veroorzaakt, zal gaan berechten. Vreemd,
omdat Rusland er tot nu toe heilig van overtuigd was dat een Oekraïens
gevechtsvliegtuig de MH17 uit de lucht had geschoten. Later meldden de Russen
dat het Oekraïense leger de MH17 vanaf de grond hadden neergeschoten. Hoe het
ook zij: er waren volgens de Russen geen Russen of door Rusland gesteunde
separatisten bij betrokken. Als je daarvan zo heilig overtuigd bent, waarom
steun je dan zo’n VN tribunaal niet?
Drie dagen na de ramp met het German Wings toestel wisten
we alles van de laatste vreselijke minuten die de passagiers (bijna allemaal
jongens en meisjes in de leeftijd van 13 – 15 jaar!) hdden doorstaan voordat
piloot Andreas Lubitz het toestel tegen een bergwand kapot liet vallen. De
media waren niet te zuinig met het delen van de angsten van de kinderen, die
beseften dat hun korte leven hier zou eindigen. Hun leven dat ze net waren
begonnen. Lufthansa, de eigenaar van German Wings, was ook niet te zuinig in de
informatie dat Lubitz de schuldige was. Alles wees op hem. We wisten dat Lubitz
de cockpit hermetisch had afgesloten om zijn vreselijke daad uit te voeren. We
eten inmiddels hoe de collega piloot zijn best deed de deur van de cockpit te
openen om zo zijn moordzuchtige collega daarbinnen te stoppen. We weten ook dat
er inmiddels een afscheidsbriefje is gevonden in het huis van Lubitz, waarin
stond dat hij deze daad had gepleegd omdat hij relatieproblemen had. Kortom: we
weten alles – maar dan ook echt alles – wat er precies op die fatale vlucht
gebeurde.
Een jaar ná de ramp met MH17 weten we eigenlijk nog
helemaal niets van wat er precies die dag gebeurde. We weten dat de Russen de hoofdschuldige zijn. We weten ook dat de door Rusland gesteunde separatisten een
fatale fout hebben gemaakt. Ze dachten te maken te hebben met een gevechtsvliegtuig, maar bij aankomst op de plek waar het toestel was
neergestort zagen ze pas dat het om een passagierstoestel ging. Maar dit zijn
slechts aannames. Echt 100% zeker weten we dat niet. Want een jaar na de op één
na grootste vliegtuigramp in de Nederlandse maar ook Europese luchtvraatgeschiedenis wijzen alle bewijzen in de richting van Rusland. Maar
die zijn te trots om toe te geven dat hun landjepik gewoon gruwelijk uit de
hand is gelopen. De twee zwarte dozen van het toestel zijn gevonden en beiden
inmiddels onderzocht. Maar wat daar precies op stond, weten we niet. Ondertussen
houdt ook de Nederlandse en Europese politiek de kaken stijf op elkaar. Europese
regeringsleiders die het te druk hebben met de afmetingen van een Europese
hamburger, de zuigkracht van een stofzuiger en het uitverkopen van de
democratie middels TTIP en het drama rond Griekenland, hebben niet de ballen om
tegen Rusland te zeggen dat ze nu moeten toegeven dat ze fout zaten. Als klapper
uit de vuurpijl weigert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ook nog eens een
dader aan te wijzen. Een vol jaar onderzoek naar wat er precies is gebeurd en
wie de hoofdschuldigen zijn weten we nog helemaal niets. Door politiek gekonkel en
grote energiebelangen hebben we geen idee wat er precies die middag is gebeurd
met 298 mannen, vrouwen en kinderen die zaten opgesloten in een grote aluminium
cocon, en die op het moment van de fatale klap geen kant op konden. 11 moorden in Parijs en de wereld staat op z'n kop. 298 moorden in de Oekraïne en de wereld gaat door met leven alsof er niets is gebeurd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten