Wat
een gave auto is die Tesla Model 3. Schitterend ontwerp en dat interieur is
helemaal fantastisch. Het complete dashoard zoals we die nu kennen met lampjes
en metertjes is helemaal weggestopt in een soort extra grote tablet PC op de middenconsole.
Een scherm waarmee je door middel van aanrakingen simpel en eenvoudig de hele auto
kan bedienen. En, alsof dat nog niet genoeg is, maakt de auto regelmatig
contact met het internet om updates op te halen. Niet alleen besturingssoftware,
maar – en dat is een absolute noviteit – ook fouten te herstellen die andere
Tesla modellen maken. De computer aan boord van de Model 3 leert dus vanzelf.
En dan heeft de schrijver van dit stukje het nog niet gehad van de absolute
noviteit van dit model: een gangbare middenklasser van om en nabij de USD 35.000,= die 100% op elektriciteit rijdt. Geen druppel benzine nodig om een
magistrale reikwijdte van 475 kilometer te halen. Dat is dus een half uur aan de
stekker om bijna 500 kilometer zorgeloos te touren. Het valt moeilijk vol te
houden dat Tesla hier geen standaard heeft gezet.
De
hele wereld stond letterlijk in de rij om het apparaat aan te schaffen. Binnen
24 uur na de introductie had Tesla al 180.000 stuks verkocht. Na een week stond die teller al op 325.000. Concurrenten als
Volkswagen (met de e-Golf, reikwijdte 175 kilometer), BMW (met z’n i3 en i8),
Renault (Zoe), Nissan (Leaf) en Ford (e-Focus) kunnen alleen nog maar van deze
aantallen dromen. Voornamelijk omdat de
reikwijdte van hun modellen met nog geen 200 kilometer nogal te wensen over laat. Bovendien kunstelt BMW er in de i3 en i8 nog
een kleine benzinemotor bij, de zogenaamde ‘range extender’. Met deze optie kun je
nog een paar kilometer extra uit je elektromotor persen mocht je het eerst
volgende oplaadpunt niet halen. De e-Golf redt die 200 kilometer met pijn en
moeite en de elektrische Focus is feitelijk nog niet te koop. Ford biedt ‘m wel
aan, maar daarmee is ook alles gezegd.
325.000 stuks loopt de concurrentie nu al achter op Tesla. Goed, kopers moesten vorige
week alvast USD 1.000,00 in aanbetaling neerleggen en kopers kunnen tot een
jaar voor de Europese introductie in 2018 nog afzien van hun aankoop. Maar de
concurrentie haalt deze schade nooit meer in. Wat ze ook doet. Van de grootste vijf
autoproducenten ter wereld (Toyota, GM, Fiat-Chrysler, Volkswagen en Ford)
geloofde tot nu toe alleen Toyota in een semi-elektrische variant. Afgezien van de Aygo en 4x4 modellen biedt Toyota van alle personenauto's zowel een 100% benzine versie als een 50% elektrisch/50% benzine versie
(de zogenaamde 'hybride') aan. De Japanse autoproducent maakte eerder al bekend geel heil meer te zien inde dieselmotor. Onder druk van het kleine Tesla moeten de Japanners nu een stuk
verder gaan; ook de benzinemotor heeft zijn langste tijd gehad.
Het
succes van de Model 3 moet een nachtmerrie zijn voor de auto-industrie die
tot nu toe heilig geloofde in de toekomst van de verbrandingsmotor. Vermoedelijk - nooit aangetoond - speelde het daarmee onder één hoedje met olieproducenten. Noorwegen nam vorig
jaar al het moedige besluit dat er vanaf 2025 geen personenauto’s en –busjes mogen
worden verkocht met een verbrandingsmotor. Het initiatief werd overgenomen in Nederland. Het was een moedig voorstel van de PvdA die het haalde
dankzij een kamerbrede steun met de VVD als enige voorvechter van de
benzine slurpende verbrandingsmotor. Het moet een hard gelach zijn geweest voor
de liberalen, die tot op de dag van vandaag protesteren tegen de invoering van
de elektrische auto op de vaderlandse snelwegen. Het past simpelweg niet in het pretpakket van VVD-minister van Verkeer en Infrastructuur (en corpsbal) Melanie Schulz van Heagen. Zo dreigde VVD minister Henk Kamp de subsidiekraan voor de aanschaf van elektrische auto’s dicht te draaien omdat de Model 3 ook in Nederland mateloos populair is. Barbara Visser, VVD
woordvoerder voor Verkeer, dreigde zelfs met het opzeggen van het energie
akkoord.
Het mag allemaal niet baten. De markt is de VVD al vóór. Onder druk van Tesla
komen in 2017 als eerste Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Audi en zelfs Porsche met
100% elektrische modellen (toegegeven, Volvo heeft al een hybride model en BMW
heeft de i3 en i8); in 2018 gevolgd door Toyota, GM, Fiat-Chrysler, Volkswagen
en Ford die met middenklassers komen. Ze moeten wel, want Tesla vreet die markt anders helemaal op. De
door de VVD zo omarmde marktwerking werkt de liberalen nu dus tegen; want onder
druk van het dieselschandaal bij Volkswagen eist de consument schonere motoren.
Van de Europese Commissie kregen de autoproducenten tot en met 2022 om hun verbrandingsmotoren aan te passen; de consument geeft ze nog minder tijd. Benzinestations
zijn een uitstervend ras aan het worden. Oliemaatschappijen als Shell, BP en
Total dreigen hun belangrijkste klant te verliezen. Niet voor niets is Shell
gestopt met het oppompen van olie en verlegt het zijn focus naar
windmolenparken. Dat heeft niet alleen te maken met de lage olieprijs (die de
laatste weken overigens alweer aan het stijgen is) of met oorlogen waarbij honderdduizenden doden vallen zoals in Syrië, Irak, Libië en de Oekraïne, omdat strijdende de partijen aldaar de macht willen hebben over (de distributie van) olie en gas. Maar het heeft zeker ook te maken met het
weglopen van haar belangrijkste klant: de automobilist. De zwakkere in de
samenleving waar de VVD nog wel voor op komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten