Pagina's

maandag 21 september 2009

Tegenwoordig ben je schuldig, tot je onschuld bewezen is

Vanaf vandaag komt er een vingerafdruk in je paspoort. Een groot deel van je persoonsgegevens stond al op een chip in je paspoort. Het zal niet lang meer duren, of je hele medisch dossier, banksaldo en eetgewoonten komen daar ook nog bij.

Vandaag de dag, ben je de hele tijd doelwit van diverse overheden. Vóór je een vliegtuig instapt, is je credit card gecontroleerd, je gezondheid en je eetgewoontes. Ook hebben veel luchthavens tegenwoordig naaktscans, waarop jij in je blote reet te zien bent en te bekijken; of er wapens of andere verboden middelen op je lichaam verborgen zitten. Op veel luchthavens staan scanners, die controleren of je misschien enge ziektes onder de leden hebt. Op straat hangt het vol met camera's; vrijwel zeker met dezelfde doelen. Je medisch dossier is nu al met een simpele handeling via Google op te vragen; 'Google' je eigen naam maar eens via Google en je staat er versteld van, wat er over jou allemaal te vinden is op het internet. Afgelopen jaar werd ik opgeroepen door mijn bank, die opnieuw mijn paspoort wilde controleren. Het paspoort werd vervolgens gecontroleerd op echtheid en op de gegevens die erop stonden. Vervolgens werd het onder een scanner gelegd. Alleen God weet wat ze allemaal met die scan gaan doen. Ik ben slechts sinds 19 jaar klant bij deze bank. De overheid weet zelfs welke telefoonnummers ik heb gebeld, welke radiozenders ik frequent beluister en welke websites ik de afgelopen 6 maanden heb bezocht en zal me arresteren, als de blote dames die ik op mijn PC heb staan, naar hun mening te jong zijn. Dacht je dat het rekeningrijden was uitgevonden om de files terug te dringen? Fout. Het rekeningrijden is uitgevonden, zodat de overheid weet, waar jij je bevindt en wanneer je je er bevindt. Dus je kunt voortaan wel je vrouw bellen en zeggen dat je moet overwerken; Één druk op de knop en de overheid - en waarschijnlijk daarmee ook je vrouw - weet, of je de waarheid spreekt. De OV-Chippas is met hetzelfde doel in het leven geroepen. En last but not least, via het uitpeilen van je GSM wet de overheid tot op 5 meter nauwkeurig waar je je precies bevindt. Om nog maar te zwijgen over het tappen van telefoongesprekken en lekken van e-mails. Ook dit bericht zal worden nagekeken door de Amerikaanse veiligheidsdiensten NSA, FBI, CIA en Homeland Security, om er zeker van te zijn dat de schrijver van dit stuk geen terroristische bedoelingen heeft.

En dat alles 'voor uw en onze veiligheid'. Ja, ja. In ieder geval niet de mijne, want ik voel me zeker niet veilig met zoveel mensen die over mijn schouders heen meekijken, naar wat ik allemaal aan het doen ben. Het geeft me eerder een angstig gevoel, dan een gevoel van veiligheid. Ik heb echt niet het gevoel dat al die gegevens worden gecontroleerd, om het voor mij veiliger op straat te maken.

Tegenwoordig is iedereen schuldig, totdat het tegendeel bewezen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten