Pagina's

zondag 31 januari 2010

Extremisme is pas echt ongezond

Ik ken iemand (die ik verder niet bij naam ga noemen), die zich iedere dag maar weer opwindt over zijn/haar gezondheid. Daarbij worden de gekste dingen verzonnen: van het drinken van de juiste drankjes, tot het aanpassen van de temperatuur van de airco. Daar moest ik deze week even aan denken, toen Raad voor de Volksgezondheid het voorstel deed om de premie voor ze zorgverzekering te koppelen aan de leefwijze van de verzekerde. Immers, iemand die gezond leeft, hoeft minder of zelfs helemaal geen gebruik te maken van het ziekenhuis, dan iemand die ongezond leeft. En dat scheelt weer in de kosten van ons toch aal veel te duren zorgstelsel. Misschien moet de Raad voor de Volksgezondheid zelf even langs het ziekenhuis voor een 'total body check up'. Want als dit systeem wordt ingevoerd, bepaalt de zorgverzekeraar dus de prijs van mijn lichaam. Jawel... de zorgverzekeraar bepaalt straks de prijs van mijn premie en dus van mijn lichaam....

Het is natuurlijk volstrekt belachelijk, maar niet ondenkbaar: Je komt na een dag hard werken 's avonds thuis en uit de magnetron rolt precies die maaltijd die de verzekeraar voorschrijft. Hoewel... magnetroneten is natuurlijk per definitie ongezond. Of je staat in de supermarkt en je wilt een vette hap kopen. De kassa slaat dan alleen die producten aan, die verzekeraar verantwoord vindt voor jou. Of je bestelt een pizza bij de lokale pizzaria en de verzekeraar meldt keurig netjes op het schermpje van de pinautomaat of je GSM dat deze maaltijd niet verantwoord is voor je en je daarom niet bij je bankrekening kunt. U denkt dat het toekomstmuziek is? U denkt dat ik delen van het scenario uit de SF-film 'The Island' heb overgenomen? Als het aan de Raad voor de Volksgezondheid ligt, is bovenstaande geen science fiction, maar in de zeer nabije toekomst werkelijkheid.

Als ik een PIN-betaling doe, staan er direct na de betaling tientallen veiligheidsdiensten klaar, die de door mij gedane betaling tot in detail traceren. Heb ik geen producten gekocht, waarmee ik eventueel een terroristische aanslag zou kunnen plegen? Credit card betalingen idem. Als ik door de binnenstad loop, staan er tientallen camera's op me gericht, die kijken of ik geen gekke dingen ga doen. Ga ik vliegen, dan wordt elk gaatje van mijn lichaam bekeken en moet mijn bank alle betalingsgegevens van de afgelopen vijf jaar laten dien aan de Amerikaanse overheid. De Overheid is echt overal. Tot zelfs in mijn kledingkast. Overal stelt de overheid wetten en regels voor, waar ik aan moet voldoen om maar op het rechte pad te blijven. Zelf nadenken hoeft bijna niet meer. Hoewel... nadenken over welke regel of welk wetje ik nu weer overtreed... dat moet ik dan weer wel. Maar misschien wil de burger ook niet meer na hoeven denken over wat hij moet doen. ´Ik betaal belasting, dus dan moet de overheid ook maar voor mij denken´, is de gedachte van de burger.

Laat mij u vertellen dat ik het een angstaanjagend gevoel vind, dat de Overheid zó over mijn schouder heen meekijkt. Als diezelfde overheid nu ook gaat bepalen wat goed voor mijn lichaam is, is voor mij de beer los. Dat gaat mij echt veel te ver. Een verbod op het dragen van bepaalde kleding ging mij al te ver. En de verplichting om overal (ook op straat) Nederlands te spreken gaat mij ook veel te ver, omdat er zelfs blanke inheemse autochtone Nederlanders zijn die geen fatsoenlijk woord Nederlands over de lippen krijgen maar met Amerikaans-Engelse (of iets wat daarvoor moet doorgaan) termen gaan smijten. Ik heb al een biometrisch paspoort, waarin mijn bloedgroep en een vingerafdruk op een chip staan, die door iedere idioot met de juiste apparatuur op afstand uit te lezen is en zo met enig gemak mijn volledige identiteit kan kopiëren. Maar het gevoel dat de Overheid zelfs over mijn eigen lichaam gaat regeren, gaat elk fatsoen te buiten. Juist ook, omdat het de verzekeraars en de overheid gewoon te doen is om ordinair geld. Het kan de Overheid eigenlijk vrij weinig schelen hoe ik me voel. Als ik maar zo min mogelijk gebruik maar van de zorg. De zorgverzekeraar wil immers winst maken om aan het eind van het jaar de bonussen aan de bestuurders weer uit te kunnen keren. Dat is het resultaat van die geweldige marktwerking in de zorg die de VVD zo graag wilde.. Minder regels, meer zelfreguleren. Dat is goed voor de economie, zo redeneren de liberalen. Nou, bedankt jongens!

De Overheid leeft met de ongezonde gedachte dat mensen die gezond leven, vrijwel nooit gebruik maken van doktoren en ziekenhuizen. Als je gebruik maakt van doktoren en ziekenhuizen, dan zul je dat wel aan jezelf te wijten hebben, zo is de in mijn ogen waanzinnig ongezonde gedachte van de Raad voor de Volksgezondheid. Alleen ik kan al op z'n minst 4 voorbeelden in mijn directe omgeving opnoemen van op zich gezonde mensen, die zelden of nooit een glas alcohol nuttigden of een grammetje vet tot zich namen. Twee van deze vier mensen kregen kanker en zijn inmiddels niet meer onder de levenden. De derde heeft een pacemaker en slikt medicijnen tegen een hoge bloeddruk en de vierde heeft epilepsie. Het is dus pertinent onjuist om de zorgverzekeraar te laten bepalen wat ik eet en daaraan de zorgpremie te koppelen. Het is een totaal misverstand, ons opgedrongen door op geld beluste zorgverzekeraars.

Ik geef toe dat elke dag een bord friet met een forse klodder mayonaise niet best is voor je. En drie keer per week een pizza quattro stragione tot je nemen is ook niet echt aan te raden. Maar er zijn genoeg dikke mensen, die niks mankeren en die zelden of nooit gebruik maken van de zorg. Als dit systeem wordt overgenomen door minister van VWS. Ab Klink, dan pakt de overheid onschuldige burgers. Maar nog erger is dat kleine beetje privacy dat ik nog had - namelijk mijn bloedeigen lichaam -, ook is overgeleverd aan de nukken van de overheid. En dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Mensen, laten we nou lekker zelf bepalen wat we eten.

De persoon waarmee ik dit stuk begon, draaft erg door. Iedere middag een appeltje, wat dat is gezond. Geen vet eten. Want dat is ongezond. De omgevingstemperatuur moet precies goed zijn. Want te koud of te warm is ongezond. Geen sinasappelsap, want dat is slecht voor je tanden. Geen melk, want daar zitten teveel dierlijke vetten in en dat is ongezond. Geen stukje taart als iemand jarig is, want in taart zitten teveel calorieën. Het is bijna bij het extremistische af.

En extremisme, dat is pas ongezond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten