Na de ramp met vlucht MH17 in juni vorig jaar ging een foto
de wereld over van een Oekraïense separatistische militair die een knuffeldier
als een soort trofee in de lucht houdt. Aan de foto te zien was de soldaat er
trots op dat hij de MH17 had laten crashen met alle inzittenden die de ramp
niet overleefden. Onder die dode inzittenden was klaarblijkelijk ook een klein
meisje van wie deze knuffel was. De foto deed voor komen alsof de militair daar
trots op was. De verontwaardiging op sociale media was groot. De boze reacties
waren niet van de lucht. Woedend waren mensen die zagen hoe trots deze militair
was dat hij het leven van een onschuldig klein meisje op brute wijze had beëindigd.
Maar wie de filmbeelden van diezelfde gebeurtenis bekeek zag dat de soldaat daarna
direct een kruis sloeg. Eigenlijk was hij er helemaal niet trots op dat hij en
zijn manschappen een vliegtuig uit de lucht hadden geschoten, met daarin dus
dit kleine meisje.
Er is geen beter voorbeeld van hoe wij als argeloze
kijker dagelijks door de media worden bedonderd. Onze kijk op nieuws is
eendimensionaal: we zien dat wat we zien. We horen dat wat we horen. Nog een
voorbeeld was de voorzitter van de afgelopen week gestarte parlementaire enquêtecommissie Fyra. Voorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) zei
voorafgaand aan de parlementaire enquête Fyra dat de trein de Nederlandse
belastingbetaler al 11 miljard euro had gekost. Een compleet drama, zo deed ze
het voor komen. Dat was natuurlijk helemaal niet waar, want de aanleg van de
lijn 9 miljard euro en de aanschaf van de trein slechts 2 miljard euro. Bovendien
zijn die kosten ook nog eens gedeeld met de Belgen. Van Toorenburg vergat
gemakshalve dat er ook nog een Thalys over datzelfde spoor rijdt en dat dit wel
een succesnummer is. Ook vergat Van Toorenburg dat er over iets meer dan een
jaar een Eurostar trein van Amsterdam naar Londen over datzelfde spoor gaat
rijden. Het is een valse voorstelling van zaken. Maar als de voorzitter van de enquêtecommissie al liegt, wat moet er dan gebeuren met de ondervraagden, die
onder eed staan?
De Fyra. Er is op dit blog vaak over geschreven. De trein
is ontegenzeglijk een fiasco. De trein zelf dan; het spoor niet. Het fiasco
ronde Fyra laat zien dat marktwerking van overheidstaken gewoon geen goed idee
is. Marktwerking is een gedocht, zo liet voormalig Philips topman Jan Timmer
weten. Timmer stond aan het roer van de Nederlandse Spoorwegen ten tijde van de
openbare aanbesteding van de hoge snelheidslijn van Amsterdam naar Parijs. Een
aanbesteding die weer op z’n Nederlands is gegaan; het beste jongetje van de
klas willen zijn. Vooruit willen lopen op Europese regelgeving. Europese
regelgeving die voor schreef dat een dergelijk project openbaar moest worden
aanbesteed. Alle Europese spoorvervoerders moesten een eerlijke kans krijgen op
deze lijn te bieden. Uit pure paniek boden de NS veel teveel geld voor de lijn,
waardoor er geen geld meer was voor een degelijke trein. De TGV van GEC
Alsthom, de ICE van Siemens en de destijds nieuwe Zefiro trein van de Canadese treinenbouwer Bombardier waren te duur. Sterker nog: Siemens trok zich zelfs
terug toen bleek dat de prijs van 27 miljoen euro voor de ICE trein te hoog
was. De TGV was de duurste uit de aanbiedingen: 35 miljoen euro per stuk. De
Italiaanse treinenbouwer Ansaldo Breda vroeg 19 miljoen euro per trein. Was
daarmee de goedkoopste en kreeg de order.
Ansaldo Breda had geen enkele ervaring met hoge snelheidstreinen. GEC Alsthom en Siemens hadden dat wel. De TGV had zich op dat
moment in ieder geval al twintig jaar bewezen en was door ontwikkeld. Sterker
nog: de TGV was zo ver door ontwikkeld dat GEC Alsthom inmiddels alweer een
nieuwe generatie hoge snelheidstreinen in haar gamma had opgenomen: de AGV. Het
is veelzeggend dat de Italiaanse spoorwegen TrenItalia zijn handen niet eens
durfde de branden aan de Fyra van het eveneens Italiaanse Ansaldo Breda. TrenItalia
bestelde tegelijkertijd met de Nederlandse spoorwegen neuwe hoge
snelheidstreinen. Alleen kozen de Italianen voor de betrouwbare Franse AGV
trein, en niet voor een experiment als de Fyra. De ICE is overigens niet veel
minder dan een uiterst betrouwbare trein. Duitse degelijkheid. De BMW onder de
treinen. Duur in de aanschaf, maar voor jaren betrouwbaar. Net als de TGV had de
ICE zijn diensten meer dan bewezen. Sterker nog: de Nederlandse Spoorwegen bezitten al drie ICE treinen dus weten hoe betrouwbaar het ding is. Toch werd de
opdracht gegund aan Ansaldo Breda. De Italianen leverden de trein niet alleen
veel te laat (vier jaar ná de afgesproken opleverdatum!) maar toen het ding eenmaal
was geleverd viel hij uit elkaar van ellende.
De enquêtecommissie kan zich dus beter richten op de
vraag hoe het nou kan dat destijds niet voor de degelijke ICE- of TGV-treinen
is gekozen, anders dan te liegen over de kosten van het project. Maar het
probleem is dat de uitkomsten van de enquêtecommissie al vast staan: het moet
anders, het moet beter, het moet scherper. We gaan nauwer samenwerken. We gaan beter informatie uitwisselen. We gaan intensiever kijken en meer van dat soort lege hulzen. Holle uitspraken die in de praktijk hun doel missen. Kortom: de overheid trekt het boetekleed aan. Er komt een duimendik rapport
maar in de praktijk wijzigt er helemaal niets.Er gaan geen koppel rollen, er treden geen ministers af en er wordt niet alsnog gekeken naar een alternatieve trein zoals de ICE of de AGV. De toenmalig verantwoordelijke ministers (Zalm, Kok en Netelenbos) hebben inmiddels mooie baantjes elders. Zij krijgen geen boetes of (voorwaardelijke) gevangenisstraffen. De marktwerking gaat ook gewoon door.
De enquêtecommissie kijkt niet naar het aanscherpen van de marktwerking want
daarmee zou ’s lands grootste regeringspartij VVD op de vingers worden getikt
en dat durft niemand.
Kortom: iedereen zag zoals het was, deed een plas en alles bleef zoals het was.
Kortom: iedereen zag zoals het was, deed een plas en alles bleef zoals het was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten