Twitter is jarig en
dat zal de gebruiker weten ook. Vanaf vandaag geeft het sociale medium de
gebruikers een cadeautje: als gebruikers een foto of filmpje willen plaats dan
telt dat niet meer mee in de maximaal te hanteren 140 tekens. De 140 tekens
zijn dus echt 140 tekens. Het sociale medium hoopt hiermee weer een stukje van
zijn glans terug te krijgen maar stiekem hoopt het ook op een
overnamekandidaat. Het gaat namelijk bijzonder slecht met Twitter. Het aantal
gebruikers keldert met de minuut. Voor veel internetgebruikers is het medium al
lang niet meer het belangrijkste nieuwsmedium. Laat dat nou de unieke
eigenschap zijn die Twitter ooit had: even snel door een lange lijst met
volgers scannen om in korte tijd op de te zijn wat er gebeurd in de wereld. Als
de gebruikers meer wilde weten dat kon het op een linkje klikken zodat het
verder kon lezen. Ideaal.
Maar de laatste
jaren heeft Twitter vooral last van haatdragende opmerkingen. Niet van
concurrenten maar van gebruikers. Politici weten er inmiddels alles van; zij
worden vrijwel ieder uur geconfronteerd met teleurgestelde kiezers die zich
niet kunnen inhouden. Mafketels die de meest afgrijselijke kreten het web op
gooien. Natuurlijk volledig anoniem, want openlijk in discussie gaan durven ze
niet. De gebruikers weten immers ook wel dat deze opmerkingen kwetsend zijn en
dat kan hen in de toekomst opbreken bij het zoeken naar een partner of een
baan. Bekend is dat werkgevers de Twitter accounts van hun medewerkers scannen
om zo te zien of de medewerker in kwestie geen bedrijfsgeheimen op het
wereldwijde web gooit. Bekend is dat werknemers berispingen hebben gekregen
omdat hun werkgever niet geassocieerd wilde worden met haatdragende, kwetsende en racistische
opmerkingen van hun medewerkers.
Nog geen jaar
geleden beloofden Google (YouTube), Facebook (Facebook, Instagram) en dus ook
Twitter strenger te zullen optreden tegen gebruikers die racistische en
haatdragende teksten het web op spuien. Google lag net als Twitter onder vuur
omdat het geen blote borsten toeliet maar wen filmpjes met daarin de meest vreselijke haatdragende beelden en
racistische opmerkingen. Google trok één lijn: geen blote borsten dan ook geen
haatdragende filmpjes op YouTube. Op Facebook kunnen haatdragende en
racistische verwijzingen worden gerapporteerd en Facebook doet daar ook wat
mee.
Van Twitter is
bekend dat ze nagenoeg dezelfde gebruikersvoorwaarden heeftt als YouTube,
Facebook en Instagram. Haatdragende en racistische opmerkingen zouden moeten
worden geweerd. Echter gebeurd dit op Twitter maar hoogst zelden waardoor het
sociale medium van een nieuwsmedium is veranderd in één grote vuilishoop waar
zelfs ratten niet willen leven. Gebruikers
zitten helemaal niet te wachten op extra tekens, maar op kordaat
optreden die haatdragende teksten direct van het web verwijderd. Gebruikers
kunnen op Twitter haatdragende en racistische teksten wel melden maar in de
praktijk doet Twitter daar nauwelijks iets mee. Tweede probleem van Twitter is
dat volgers vaak nep zijn. Dat zijn inactieve accounts die zelf geen volgers
hebben omdat ze nauwelijks berichten op het web gooien. Barack Obama had
tijdens de presidentsverkiezingen van 2008 ongeveer een kwart nep volgers.
Geert Wilders heeft ongeveer een vijfde namaakvolgers. Maar die kan ook niet meer dan 140 tekens uitspreken. Daarna wordt het te moeilijk voor hem en zijn volgers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten