Een commissie onder regie van staatssecretaris van
onderwijs Sander Dekker adviseert de regering wat er allemaal moet veranderen
in het onderwijs zodat kleine kinderen van nu toekomstbestendig worden.
Kinderen die nu beginnen met het volgen van onderwijs komen in 2032 op de
arbeidsmarkt en de eisen van de maatschappij dan zijn heen anders dan die van
nu. Begrijpelijk, want de wereld verandert voortdurend. Dus het is goed dat je
kinderen daarop voorbereidt. Het is goed dat je kinderen op jonge leeftijd
uitlegt wat voor consequenties het kan hebben als je in je blote kont ergens op
een website bent te vinden, of – misschien wel erger – er een filmpje van jou
opduikt waarin je passionele seks hebt met je vriendje of vriendinnetje (of
beiden, dat kan ook). Het is goed dat je kinderen wijst op gevaren van
internet. Dat internet aan de ene kant anoniem is en dus criminelen vrij spel
hebben, terwijl aan de andere kant overheden en grote bedrijven de gebruiker
steeds vaker volgen op zijn of haar surfgedrag. Maar dat is alleen maar
georiënteerd op het internet. Er is nog zoveel meer.
Ook georiënteerd op het internet is het advies – wat
waarschijnlijk wel zal worden overgenomen – kleine kinderen vanaf 4 jaar te
beginnen met het leren van het Engels. Immers, Engels is een wereldtaal. Het is
een handelstaal. Kinderen die in 2032 op de arbeidsmarkt komen moeten zonder
moeite Engels spreken, of zo we willen het Amerikaans-Engels. De adviesgroep
kijkt helaas niet verder dan haar neus lang is. Ze pretendeert tot 2032 te
kijken, maar dat is een foute gedachte. Ze denkt dat de Verenigde Staten in
2032 nog altijd een wereldmacht zijn maar dat is nu eigenlijk al niet meer zo.
Denk maar aan China, waar meer mensen wonen dan er op de aarde mensen Engels
spreken. Er zijn 1,2 miljard Chinezen, terwijl wereldwijd nog geen 800 miljoen
mensen de Engelse taal spreekt. Economisch, politiek en militair zullen de
Chinezen de Amerikanen in 2032 ver overklassen. Dus je kunt beter beginnen met
Chinees, dan met Engels.
Nu al zijn er hele reclameblokken op radio en televisie
waar vrijwel geen woord Nederlands meer wordt gesproken. In het hoger onderwijs
is de voertaal al Engels, terwijl we toch in Nederland wonen. Grappig is dan
het pleidooi van Geert Wilders en zijn aanhang aan niet-Westerse allochtonen
dat zij moeten integreren in de Nederlandse samenleving en dat begint met het
leren van het Nederlands. Dus waren beginnen we niet met kleine kinderen eerst
eens goed Nederlands te leren in de plaats van Engels. En waarom leren we
kleine kinderen geen Duits, omdat Duitsland nog steeds veruit onze
belangrijkste handelspartner is. Dat zal in 2032 niet wezenlijk zijn veranderd.
Bovendien is het Duits ook de voertaal in Zwitserland en Oostenrijk; twee
landen waarvan de Nederlandse economie ook afhankelijk is. En als laatste
moeten we niet vergeten dat in veel Oost-Europese landen het Duits een tweede
of derde taal is. Er zijn daar meer mensen die Duits spreken dan Engels. En
waarom leren we kleine kinderen geen Frans, omdat in een groot deel van
Zuid-Europa het Frans de voertaal is. De Nederlandse economie is nog steeds
sterk afhankelijk van het Europese achterland en daar horen Franssprekende
landen als Zwitserland, Luxemburg, Frankrijk maar vooral België bij. België is
sinds jaar en dag na Duitsland onze belangrijkste handelspartner. De
Engelssprekende landen komen dus gezamenlijk niet eens in de buurt van het geld
dat Nederland verdient in Duitssprekende en Franssprekende landen verdient.
Het leren van de Engelse taal aan kleine kinderen past
helemaal bij deze prestatiemaatschappij. Een kind moet van alles kunnen nog
vóór het de buik ban de moeder heeft verlaten, zo lijkt het. Een kind mag geen
kind meer zijn; een kind moet direct als een volwassene worden behandeld. Het
is een trend die al gaande is sinds half jaren ’90 van de vorige eeuw, waarin
werkgevers steeds jongere en ervarener werknemers eisen, omdat die zo lekker
goedkoop zijn. Het moet allemaal sneller, harder, hoger maar vooral jonger en
dus goedkoper. En de Overheid werd daar hard aan mee door baby’s van tien
maanden al naar HBO of universiteit te sturen. Het is een waanzinnige
ontwikkeling die hoogstwaarschijnlijk niet te stoppen is, maar daarom niet
minder laakbaar. Dus wat is de eerst volgende stap: een kind van twee parabolen
en kansberekeningen laten maken? Gaan we een kind van vijf jaar een doctoraal
examen scheikunde laten afleggen? Of een kind van drie uit het hoofd laten
stampen hoe een drietrapsraket werkt? Legt een kind van zes straks al een
rijexamen af? Krijgen we een meisje van acht die al hoogzwanger is van een
tweelinge? Krijgen we straks een kind van negen jaar oud die al een hele
afdeling van dertig werknemers moet aansturen? Gaan we in 2032 van kinderen
eisen dat ze het leven op Mars kennen? Sturen we baby’s de ruimte in als
raketgeleerde?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten