Pagina's

donderdag 1 oktober 2015

Adviesgroep Onderwijs 2032 kijkt niet verder dan haar neus lang is



Een commissie onder regie van staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker adviseert de regering wat er allemaal moet veranderen in het onderwijs zodat kleine kinderen van nu toekomstbestendig worden. Kinderen die nu beginnen met het volgen van onderwijs komen in 2032 op de arbeidsmarkt en de eisen van de maatschappij dan zijn heen anders dan die van nu. Begrijpelijk, want de wereld verandert voortdurend. Dus het is goed dat je kinderen daarop voorbereidt. Het is goed dat je kinderen op jonge leeftijd uitlegt wat voor consequenties het kan hebben als je in je blote kont ergens op een website bent te vinden, of – misschien wel erger – er een filmpje van jou opduikt waarin je passionele seks hebt met je vriendje of vriendinnetje (of beiden, dat kan ook). Het is goed dat je kinderen wijst op gevaren van internet. Dat internet aan de ene kant anoniem is en dus criminelen vrij spel hebben, terwijl aan de andere kant overheden en grote bedrijven de gebruiker steeds vaker volgen op zijn of haar surfgedrag. Maar dat is alleen maar georiënteerd op het internet. Er is nog zoveel meer.

Ook georiënteerd op het internet is het advies – wat waarschijnlijk wel zal worden overgenomen – kleine kinderen vanaf 4 jaar te beginnen met het leren van het Engels. Immers, Engels is een wereldtaal. Het is een handelstaal. Kinderen die in 2032 op de arbeidsmarkt komen moeten zonder moeite Engels spreken, of zo we willen het Amerikaans-Engels. De adviesgroep kijkt helaas niet verder dan haar neus lang is. Ze pretendeert tot 2032 te kijken, maar dat is een foute gedachte. Ze denkt dat de Verenigde Staten in 2032 nog altijd een wereldmacht zijn maar dat is nu eigenlijk al niet meer zo. Denk maar aan China, waar meer mensen wonen dan er op de aarde mensen Engels spreken. Er zijn 1,2 miljard Chinezen, terwijl wereldwijd nog geen 800 miljoen mensen de Engelse taal spreekt. Economisch, politiek en militair zullen de Chinezen de Amerikanen in 2032 ver overklassen. Dus je kunt beter beginnen met Chinees, dan met Engels.

Nu al zijn er hele reclameblokken op radio en televisie waar vrijwel geen woord Nederlands meer wordt gesproken. In het hoger onderwijs is de voertaal al Engels, terwijl we toch in Nederland wonen. Grappig is dan het pleidooi van Geert Wilders en zijn aanhang aan niet-Westerse allochtonen dat zij moeten integreren in de Nederlandse samenleving en dat begint met het leren van het Nederlands. Dus waren beginnen we niet met kleine kinderen eerst eens goed Nederlands te leren in de plaats van Engels. En waarom leren we kleine kinderen geen Duits, omdat Duitsland nog steeds veruit onze belangrijkste handelspartner is. Dat zal in 2032 niet wezenlijk zijn veranderd. Bovendien is het Duits ook de voertaal in Zwitserland en Oostenrijk; twee landen waarvan de Nederlandse economie ook afhankelijk is. En als laatste moeten we niet vergeten dat in veel Oost-Europese landen het Duits een tweede of derde taal is. Er zijn daar meer mensen die Duits spreken dan Engels. En waarom leren we kleine kinderen geen Frans, omdat in een groot deel van Zuid-Europa het Frans de voertaal is. De Nederlandse economie is nog steeds sterk afhankelijk van het Europese achterland en daar horen Franssprekende landen als Zwitserland, Luxemburg, Frankrijk maar vooral België bij. België is sinds jaar en dag na Duitsland onze belangrijkste handelspartner. De Engelssprekende landen komen dus gezamenlijk niet eens in de buurt van het geld dat Nederland verdient in Duitssprekende en Franssprekende landen verdient.

Het leren van de Engelse taal aan kleine kinderen past helemaal bij deze prestatiemaatschappij. Een kind moet van alles kunnen nog vóór het de buik ban de moeder heeft verlaten, zo lijkt het. Een kind mag geen kind meer zijn; een kind moet direct als een volwassene worden behandeld. Het is een trend die al gaande is sinds half jaren ’90 van de vorige eeuw, waarin werkgevers steeds jongere en ervarener werknemers eisen, omdat die zo lekker goedkoop zijn. Het moet allemaal sneller, harder, hoger maar vooral jonger en dus goedkoper. En de Overheid werd daar hard aan mee door baby’s van tien maanden al naar HBO of universiteit te sturen. Het is een waanzinnige ontwikkeling die hoogstwaarschijnlijk niet te stoppen is, maar daarom niet minder laakbaar. Dus wat is de eerst volgende stap: een kind van twee parabolen en kansberekeningen laten maken? Gaan we een kind van vijf jaar een doctoraal examen scheikunde laten afleggen? Of een kind van drie uit het hoofd laten stampen hoe een drietrapsraket werkt? Legt een kind van zes straks al een rijexamen af? Krijgen we een meisje van acht die al hoogzwanger is van een tweelinge? Krijgen we straks een kind van negen jaar oud die al een hele afdeling van dertig werknemers moet aansturen? Gaan we in 2032 van kinderen eisen dat ze het leven op Mars kennen? Sturen we baby’s de ruimte in als raketgeleerde?

Waar eindigt deze onzin in 2032?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten