Pagina's

zondag 1 november 2015

Ken je die mop over die trein die naar Parijs reed?



Ken je die mop over die trein die naar Parijs reed? Die ging niet! En weet je dat de Nederlandse belastingbetaler dik 7 miljard euro op tafel heeft gesmeten om het traject aan te leggen waar die trein overheen zou rijden? Daar rijden dus nu geen treinen overheen! Tenminste, er rijden wel treinen maar niet de treinen die er zouden moeten rijden. Immers waren er treinen besteld bij een Italiaanse fabrikant maar die leverde de treinen dik 7 jaar te laat. En toen die treinen eenmaal waren geleverd toen reden die ook niet! Tenminste, ze reden wel maar tijdens het rijden vielen ze uit elkaar. Wat een mop, hè? Een dijenkletser van het eerste uur! Kun je er al om lachen?

Eigenlijk is het totaal triest dat we in Nederland eerst 15 jaar ouwehoeren (een ander woord heeft de schrijver van dit stukje er simpelweg niet voor) over de aanleg van die hogesnelheidslijn (HSL Zuid). Eenmaal de eerste spade in de grond loopt de bouw een vertraging van vijf jaar op en als het traject dan eindelijk af is, is het project 5 miljard euro duurder dan begroot en rijden er geen treinen overheen simpelweg omdat de Italiaanse fabrikant waar die treinen zijn besteld zijn afspraken niet nakomt. Maar liefst zeven jaar (!) nadat de eerste trein geleverd had moeten worden rijdt er dan eindelijk een trein maar is de order voor 19 Fyra hogesnelheidstreinen nog steeds niet uitgeleverd. De treinen die fabrikant AnsaldoBreda wél levert vallen van ellende uit elkaar. AnsaldoBreda blijkt dan ook helemaal geen ervaring te hebben met het bouwen van hogesnelheidstreinen en de treinen waar ze wél ervaring mee hebben zijn van nogal povere kwaliteit. Diverse treinmaatschappijen wereldwijd klagen al langer over de lange levertijden en de lakse houding van AnsaldoBreda. Maar tijdens een openbare aanbesteding blijkt AnsaldoBreda de goedkoopste te zijn en dus krijgt het Italiaanse bedrijf tóch de order. Zo'n openbare aanbesteding leidt tot lagere prijzen en dat is goed voor de consument, zo hebben de dames en heren ambtenaren in Brussel bedacht. Nou, dat hebben we gezien bij de telecombedrijven, de energiesector en nu dus ook op het spoor. Het werkt als een trein!

Nu die apparaten van AnsaldoBreda niet blijken te deugen hebben de Nederlandse Spoorwegen de oude intercity treinen weer uit de mottenballen gehaald. Achttien TRAXX treinen van de Canadese treinenbouwer Bombardier. Apparaten die niet harder kunnen gaan dan 120 – 160 km/u. Dat is vreemd, want het spoor waar ze overheen rijden is gebouwd voor het dubbele. Snelheden van 120 – 160 km/u halen reguliere intercity’s ook op gewone trajecten. Daarvoor is geen peperduur HSL Zuid traject voor nodig dat voor 7 miljard euro belastinggeld is aangelegd. Maar de Nederlandse Staat (de enig aandeelhouder van de Nederlandse Spoorwegen) accepteert dat blijkbaar. Misschien wel omdat de Staat blij is dat er in ieder geval nog één trein over dat spoor wil boemelen. Maar eigenlijk is het natuurlijk te gênant voor woorden dat er nu apparaten over dat tracé met een slakkengangetje van ca. 120 – 160 km/u boemelen terwijl die rails 300 km/u aan kunnen.

De Nederlandse Spoorwegen zijn blijkbaar niet in staat om goede, degelijke hogesnelheidstreinen te bestellen die het wel goed doen. Apparaten die hun diensten al hebben bewezen. Apparaten als de ICE trein van Siemens en de AGV van GEC Alsthom. Dat zijn apparaten die ver tot in China rijden en die doen het meer dan perfect. Het zijn ook nog eens apparaten gemaakt door fabrikanten die meer dan dertig jaar ervaring hebben met het ontwerpen en bouwen van hogesnelheidstreinen, daar waar AnsaldoBreda op de kop af precies nul ervaring had met het ontwerpen en bouwen van hogesnelheidstreinen. Dus als de Tweede Kamer een beetje zou nadenken dan zou het de Nederlandse Spoorwegen per decreet opdragen te gaan shoppen bij Siemens en/of GEC Alsthom om als de bliksem twintig hogesnelheidstreinen aan te schaffen en op tijd af te leveren, zodat bij de NS de reiziger weer centraal staat en niet een stelletje suffe Brusselse ambtenaren. En als de Nederlandse Spoorwegen hier geen gehoor aan wensen te geven dan verliezen de NS hun concessie om ook nog maar één millimeter over dat stuk spoor te gaan rijden. Dan gaat die concessie naar een andere partij, die op zijn beurt wel weer verplicht moet worden met een hogesnelheidstrein over dat spoor van Amsterdam naar Parijs te gaan rijden. Niet met een slakkengangetje van 120 – 160 km/u want dan was het niet nodig geweest om 7 miljard euro uit te geven om een stukje spoor te bouwen waarop het mogelijk is om er met 300 km/u overheen te zoeven.

Wie die nieuwe partij wordt maakt eigenlijk niet zo heel erg veel meer uit. Maar dat die hogesnelheidstrein na 15 jaar bakkeleien nou eindelijk eens moet gaan rijden staat vast.

Meer over het hogesnelheidstrein debacle in Nederland:
Liegende voorzitter
Slimme jongens, die Belgen!
Mislukking Fyra komt op het conto van de VVD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten