Pagina's

dinsdag 25 augustus 2015

Legergroen



Plotseling werd de wereld weer even opgeschrikt dat het nergens eigenlijk echt veilig is. Overal lopen gekken rond. Overal waar mensen samenkomen kunnen er anderen zijn die de orde willen verstoren. Dat was zo in Tunesië, waar een bruut 35 toeristen dood schoot. Dat was ook zo in de trein van Amsterdam naar Parijs, de Thalys. De Thalys is al jaren het succesnummer van de Nederlandse Spoorwegen, die het net samen met de Franse SNCF en de Belgische NMBS onderhoudt. Toch kwam daar afgelopen vrijdag even de klad in, toen in Brussel Zuid een man van Marokkaanse komaf de trein in stapte met benzine en een machinepistool in zijn tas. Even voorbij de Franse grens stapte hij met tas en al de WC in, om zijn wapen klaar te maken voor een aanslag. Of, zoals zijn advocaat het zelf verwoordt: een overval. Het was immers een arme, zielige man die de rijken geld afhandig wilde maken. Daarvoor had hij 270 kogels bij zich in een doorgeladen machinegeweer. Heel veel kans om een kogel af te schieten kreeg hij niet. Hij werd overmeesterd door drie Amerikanen en een Brit… of waren het nou een Franse zakenbankier en een lerares Engels het eerst? Of was het nou allebei?

Handelde deze Marokkaan alleen of deed hij dat in opdracht van Islamistische Staat? Had hij ‘slechts’ sympathie voor de streng religieuze heilsoldaten of was hij er zelf één? De Franse justitie zal het de komende maanden allemaal moeten oplossen. Daar wil de Belgische premier Michel niet op wachten. Hij wil direct overleg met zijn Franse- en Nederlandse collega’s om extra beveiliging te regelen op de stations waar internationale treinen stoppen. Er moet daar ook paspoortcontrole komen en controle op de bagage voordat de passagiers de trein in stappen. Daarnaast moeten er gewapende bewakers mee op iedere trein. Het liefst in iedere coupé één. Immers is dat op vliegvelden al het geval, zo redeneert de Belgische premier. Op alle grote vliegvelden in Europa is de beveiliging streng, de controle hoog en patrouilleren overal gewapende militairen rond. Pistool in de aanslag. Frankrijk en Nederland reageren terughoudend op dit plan. De Europese Unie is sowieso tegen extra controles want dat druist in tegen het Europees Handvest, waarin vrij verkeer van geld, goederen en personen is geregeld. Frankrijk wil wel in gesprek. Maar Nederland ziet ook geen heil in een gesprek. Het Nederlandse Kabinet heeft zich gekeerd tegen het plan extra militairen op stations en in treinen te stationeren. PvdA’er Jeroen Recourt reageerde als eerste. VVD’er Helma Kuperus volgde.

Het Nederlandse Kabinet heeft dan ook het gelijk aan haar zijde. Alleen PVV en CDA steunen het plan van Michel. Duidelijk, want de PVV wil al langer alle grenzen dicht. De anti-Islampartij van Geert Wilders pakt iedere kans die ze kan krijgen om haar haat uit te zaaien en de standpunten weer even onder het voetlicht te brengen. Waarom volgt het CDA? Het CDA dat sinds 1978 vrijwel onafgebroken heeft meegedaan in iedere regering? Het CDA dat voor de buitenwacht niet vaak genoeg kan roepen dat ze tegen alle plannen van dit Kabinet zijn, terwijl ze binnenskamers achter gesloten deuren gewoon overal in meegaan. Dat CDA heeft de PVV namelijk mogelijk gemaakt, mede omdat vrijwel alle vroegere CDA-kiezers zijn overgestapt naar de PVV. Die kiezers wil het CDA nu terug en daarom gaan ze mee met vrijwel alles wat de PVV kraait.

Maar extra beveiliging op stations en in treinen is het creëren van schijnveiligheid. Wat is de volgende stap; een soldaat op iedere straathoek met een machinepistool in de aanslag? Een marechaussee die iedereen op ieder willekeurig moment staande kan houden en om zijn identiteitsbewijs vragen, zoals in ons land voor het laatst gebeurde tussen 1940 en 1945? Wat is de volgende stap? Een militair die letterlijk iedere stap je zet volgt en als je ook maar een klein beetje uit de maat loopt dan ben je al een potentiële terrorist? Om een klein zijsprongetje te maken naar de agressie in de trein zijn de Nederlandse Spoorwegen groot voorstander van meer bewaking op de trein. Uw schrijver schreef daar al eerder een stuk over. Een zwaarbewapende militair in iedere coupé á la John Rambo is voor de NS niet veel meer of minder dan een natte droom. Stations zwaar beveiligd met toegangspoortjes en dure camerasystemen zijn al aan de orde van de dag. Poortjes en scanners waar je doorheen moet staan inderdaad al op alle grote en middelgrote vliegvelden in Europa. Paspoortcontrole is daar ook al aanwezig. Dus het is een kwestie van tijd voordat dat op grote en middelgrote stations ook gaat gebeuren. Maar de Overheid kan niet voorkomen dat en idioot plotseling toeslaat. Een terrorist zal al dat legergroen ook echt niet echt afschrikken. Goed, een terrorist maakt tegenwoordig geen kans meer op luchthavens en binnenkort ook niet meer in de trein. Maar dan blijven er nog genoeg plaatsen over waar ook veel mensen samen komen. Komen daar allemaal militairen en marechaussees? Is dat de samenleving waarin wij morgen wakker willen worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten