Plotseling
werd de wereld weer even opgeschrikt dat het nergens eigenlijk echt veilig is.
Overal lopen gekken rond. Overal waar mensen samenkomen kunnen er anderen zijn
die de orde willen verstoren. Dat was zo in Tunesië, waar een bruut 35
toeristen dood schoot. Dat was ook zo in de trein van Amsterdam naar Parijs, de
Thalys. De Thalys is al jaren het succesnummer van de Nederlandse Spoorwegen,
die het net samen met de Franse SNCF en de Belgische NMBS onderhoudt. Toch kwam
daar afgelopen vrijdag even de klad in, toen in Brussel Zuid een man van
Marokkaanse komaf de trein in stapte met benzine en een machinepistool in zijn
tas. Even voorbij de Franse grens stapte hij met tas en al de WC in, om zijn
wapen klaar te maken voor een aanslag. Of, zoals zijn advocaat het zelf
verwoordt: een overval. Het was immers een arme, zielige man die de rijken geld
afhandig wilde maken. Daarvoor had hij 270 kogels bij zich in een doorgeladen machinegeweer.
Heel veel kans om een kogel af te schieten kreeg hij niet. Hij werd
overmeesterd door drie Amerikanen en een Brit… of waren het nou een Franse zakenbankier en een lerares Engels het eerst? Of was het nou allebei?
Handelde deze Marokkaan alleen of deed hij dat in opdracht van Islamistische Staat? Had
hij ‘slechts’ sympathie voor de streng religieuze heilsoldaten of was hij er
zelf één? De Franse justitie zal het de komende maanden allemaal moeten
oplossen. Daar wil de Belgische premier Michel niet op wachten. Hij wil direct
overleg met zijn Franse- en Nederlandse collega’s om extra beveiliging te
regelen op de stations waar internationale treinen stoppen. Er moet daar ook
paspoortcontrole komen en controle op de bagage voordat de passagiers de trein
in stappen. Daarnaast moeten er gewapende bewakers mee op iedere trein. Het liefst
in iedere coupé één. Immers is dat op vliegvelden al het geval, zo redeneert de
Belgische premier. Op alle grote vliegvelden in Europa is de beveiliging
streng, de controle hoog en patrouilleren overal gewapende militairen rond.
Pistool in de aanslag. Frankrijk en Nederland reageren terughoudend op dit
plan. De Europese Unie is sowieso tegen extra controles want dat druist in
tegen het Europees Handvest, waarin vrij verkeer van geld, goederen en personen
is geregeld. Frankrijk wil wel in gesprek. Maar Nederland ziet ook geen heil in
een gesprek. Het Nederlandse Kabinet heeft zich gekeerd tegen het plan extra
militairen op stations en in treinen te stationeren. PvdA’er Jeroen Recourt
reageerde als eerste. VVD’er Helma Kuperus volgde.
Het
Nederlandse Kabinet heeft dan ook het gelijk aan haar zijde. Alleen PVV en CDA
steunen het plan van Michel. Duidelijk, want de PVV wil al langer alle grenzen dicht.
De anti-Islampartij van Geert Wilders pakt iedere kans die ze kan krijgen om
haar haat uit te zaaien en de standpunten weer even onder het voetlicht te
brengen. Waarom volgt het CDA? Het CDA dat sinds 1978 vrijwel onafgebroken heeft
meegedaan in iedere regering? Het CDA dat voor de buitenwacht niet vaak genoeg
kan roepen dat ze tegen alle plannen van dit Kabinet zijn, terwijl ze
binnenskamers achter gesloten deuren gewoon overal in meegaan. Dat CDA heeft de
PVV namelijk mogelijk gemaakt, mede omdat vrijwel alle vroegere CDA-kiezers
zijn overgestapt naar de PVV. Die kiezers wil het CDA nu terug en daarom gaan
ze mee met vrijwel alles wat de PVV kraait.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten